Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Använder adblocker för att värva reklamare som hatar störig reklam

Publicerad: 8 December 2015, 13:54

Medie- och reklambranschen kämpar mot adblockers. Ändå är det många som själva använder sig av dem. Just dessa vill den belgiska byrån Boondoggle anställa.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAdblock

Adblockers är ett gissel för mediebranschen och för dem som skapar annonserna. Men eftersom gemene man helst slipper se reklamen är det allt fler som väljer att surfa med dem påslagna.

"Alla hatar onlineannonser, förutom reklamare och mediehus. De hatar adblockers. Men 10 procent av reklamarna använder adblocker själva" lyder texten i den film som belgiska byrån Boondoggle har gjort.

Eftersom deras filosofi är att skapa kommunikation som inte går människorna på nerverna valde de att rikta in sig mot just dessa tio procent.

Därför skapade de banners som upptäcker ifall besökaren surfar med adblocker. Sedan köpte byrån annonsplats på ett antal branschsajter. Bara de som valde att inte se reklamen nåddes av budskapet:

"Du blockerar annonser, trots att du arbetar inom reklam? I så fall kanske du är rätt person för oss. Börja här och låt oss skapa kampanjer som är användbara på riktigt för människor".

Genom att klicka sig vidare kunde användarna se vilka lediga jobb som fanns på byrån. Se filmen här:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAdblock

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.