Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Apotek Hjärtat lanserar solkräm på fat

Publicerad: 11 juli 2017, 08:43

Många semesterfirande svenskar missar att smörja in sig. Nu skapar Apotek Hjärtat en annorlunda påminnelse i samarbete med pr-byrån Wenderfalck.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatWenderfalck

Att solkrämen inte finns nära till hands är den vanligaste orsaken till varför svenskarna missar att smörja in sig. Det visar en ny Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Apotek Hjärtat. Medan de flesta kommer ihåg att smörja in sig på stranden, missar flera att göra det på andra platser. Så mycket som var femte person mellan 18 och 29 år har bränt sig på en uteservering.

Det är därför Apotek Hjärtat, lagom till sommaren, utrustar en av Stockholms mest soliga takbarer med en ny sorts sommarbrygd – solkräm SPF 20 på fat. Bakom idé och koncept står Apotek Hjärtats pr-byrå Wenderfalck. Krämen kommer i en särskilt framtagen solskyddstapp, som de dryckestappar som finns för drycker på restauranger och barer.

– Vår insikt bakom idén bygger på att människor troligtvis lägger mer tankekraft på att välja vilken dryck de ska beställa härnäst när de är på uteserveringen, snarare än att fundera på att skydda sig mot solen. Då kändes lösningen, solkräm på fat, ganska självklar och betydligt mer effektfull än att köra en klassisk samplings-aktivitet, säger Emma Nilsson, pr-rådgivare och Projektledare på Wenderfalck i ett pressmeddelande.

Novus-undersökningen visar också att kvinnor i genomsnitt är bättre på att skydda sig mot solen än män. Varannan kvinna använder kontinuerligt solskyddskräm under sommarhalvåret medan endast var tredje man skyddar sig.

– Vi är bra på att skydda oss mot UV-strålning när vi solar och badar. Men vi ser att man vid andra tillfällen missar att smörja in sig trots att man sitter i solen flera timmar. Uteserveringar är ett bra exempel där många passar på att sitta ute längre stunder när det äntligen bjuds på fint väder. Jag hoppas att vår solskyddstapp kan uppmuntra fler att tänka "varannan solskydd" i sommar, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat i en kommentar.

De vanligaste platserna att använda solkräm på är på stranden (66 procent), på sjön/havet (40 procent) samt i trädgården (30 procent). Medan endast 7 procent av respondenterna uppger att de smörjer in sig när man sitter på en uteservering.

Om Solkräm på fat
Solskyddstappen kommer initialt att finnas tillgänglig på takbaren Barrio i Hornhuset vid Hornstull i Stockholm. Solkrämen SPF 20 är av Apotek Hjärtats egna märke Apolosophy och tappas upp i mindre glas och går att beställa gratis vid bardisken under juli.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatWenderfalck

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.