Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Appen samlar Robyn-fans från hela världen – gör succé

Publicerad: 4 Oktober 2018, 10:05

Foto: Pressbild

Via appen Red Bull Secret Gig samlas nu människor i 47 olika länder för att tävla om biljetter till Robyns hemliga spelning.


Ämnen i artikeln:

AppEarth PeopleRed BullMedievalRobyn

För första gången på åtta år är det dags för artisten Robyn att släppa ett nytt album. Det nya albumbet "Honey" kommer att ha en hemlig spelning, där det endast går att få tag i biljetter genom att använda appen Red Bull Secret Gig. Appen bygger på ett samarbete mellan Robyn och hennes team, Red Bull och Earth People.

På bara några dagar har appen seglat upp på App Stores topp tio-lista och går ut på att spelarna ska samla ett visst antal artifakter innan tiden går ut den 22 oktober 2018. Enda sättet att samla på sig tillräckligt med artifakter är genom att interagera med andra fans via så kallade "swap meets", där spelarna kan samla på sig och utbyta artifakter med varandra.

– Secret Gig är ett koncept där vi alltid vill förflytta gränser, laborera och tänja på vad som är möjligt. Att få samarbeta med en så unik artist som Robyn har verkligen adderat både utforskar lust och kreativ energi in i projektet, säger Adrian Berggren, Digital Manager Red Bull, i en kommentar.

Målet har hela tiden varit att skapa möten och få fans att interagera. Och det verkar onekligen ha varit ett framgångsrecept, eftersom det tävlas för fullt just nu i 47 olika länder. Spelarna får själva anordna "swap meets", vilket bland annat görs på Red Bulls Facebooksida. I Stockholm har det anordnats ett möte med över 100 deltagare och på Göteborg Central med över 150 deltagare. Spelet belönar samarbete och hjälpsamhet.

– Att få uppleva hur spelarna samarbetar, möts upp och interagerar i verkligheten är inte mindre än ren magi. Det får en att känna en gnutta hopp om medmänskligheten igen efter den dystra höst vi precis haft. Det visar att konceptet verkligen fungerar, säger Adrian Berggren.

Red Bull Secret Gig finns på App Store och Google Play Store

Teamet bakom projektet:
Creative Director: Adrian Berggren / Red Bull
Spelidé: Adrian Berggren / Earth People
Design, app: Viktor Wätterbäck / Earth People
UX, UI, design och produktion app: Earth People
Projektledning: Gustav Crenér / Red Bull
Kreativ konsult från Konichiwa Records: Maria "Decida" Wahlberg

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.