Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Appen som gör hela printannonser köpbara

Publicerad: 16 December 2015, 09:22

Powa Technologies har tidigare gjort annonser köpbara via QR-koder. Nu har det skapad ett erbjudande där hela printannonsen kan scannas och leda till köp.


Enligt Powas vd Dan Wagner räcker det med kunderna laddar upp bilder på plattformen för att teknologin ska aktiveras. Samma logik fungerar för förpackningar så att företag slipper spara plats för QR-koder. L'Oreal är en av 1600 varumärken som hakat på tåget.

I en intervju med AdAge hävdar Dan Wagner att teknologin ger printchefer samma möjligheter till interaktivitet som digitala publicister. Givet att click-through ligger på under en procent för merparten av digital annonsering vet vi inte om konsumenterna är mer benägna att interagera med printannonser.

Det anmärkningsvärda med Powas affärsmodell är att de inte tar betalt av annonsörer för att finnas på plattformen. Arvodet bestäms i stället baserat på transaktioner. Kostnaden här sträcker ligger i genomsnitt på 40 cent per köp.

Hittills har 100.000 användare laddat ner Powas app.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.