Medieval
Attackerar Murdochs kampanjjournalistik
Publicerad: 7 maj 2015, 10:03
"Rösta på den du tror på, inte den han säger till dig" är parollen i Avaaz printkampanj
Aktivistgruppen Avaaz har publicerat en printkampanj där premiärministern David Cameron sitter i mediemogulen Rupert Murdochs bröstficka. Annonsen bär budskapet: "Rösta på den du tror på, inte den han säger till dig".
Under torsdagen hålls parlamentsval i Storbritannien. Helt enligt tradition har flera av landets stora tidningar öppet gått ut med uppmaningar om vilket parti dess läsare ska rösta på.
Tabloiden Daily Mail går extra långt. Under både onsdagen och torsdagen har tidningen publicerat en guide för hur man kan taktikrösta i syfte att Labour ska förlora parlamentsmandat. Tidningen som öppet stöder David Cameron och konservativa Tories instruerar väljarna kring vilket parti de ska lägga sin röst i 50 olika distrikt där valutgången står och väger.
Nu kommer en replik på kampanjjournalistiken i The Sun och Daily Mail.
Under valspurten har aktivistgruppen Avaaz tagit fram en reklamkampanj där David Cameron i minatyrformat sitter i mediemogulen Rupert Murdochs bröstficka, skriver The Guardian.
Kampanjen bär texten: "Rösta på den du tror på, inte den han säger till dig". Annonsen går i lokala tidningar i de distrikt där valutgången fortfarande är osäker.
Kampanjen har vunnit sympatier bland flera kändisar bland annat skådespelaren Steve Coogan:
– Rupert Murdoch och Daily Mail har haft brittiska politiker i sin bröstficka i decennier. Smutskastningen och skräckpropagandan de har pumpat ut under de senaste veckorna har varit skamlig. Tack och lov har vi inte Fox News (som också ägs av Murdoch, reds anm) på tv, men tyvärr har det här valet visat att vi har det i tryckt form, säger Steve Coogan till The Guardian.