Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Audis saga hyllar pappor som får sina döttrar att bryta mot normen

Publicerad: 10 Januari 2018, 13:22

Spanska Audi har gjort ett svar på #metoo som sticker ut – "Ever after". En fem minuter lång animerad godnattsaga med oväntad twist.


Ämnen i artikeln:

FeminismAudiReklamReklamfilm

I filmen, som går i klassisk Disney-anda, ber en flicka sin pappa läsa sin favorithistoria som godnattsaga. Den animerade sagan inleds också som askungen med en ung kvinna som sitter i sitt torn och blickar ut från fönstret mot en sprakande fest i ett palats långt borta.

Sagans gudmor dyker upp och bär en pumpa till en vagn, men när flickan som får historien berättad för sig frågar sin pappa "Det är många hästar som drar den" och den animerade filmer går in i en annan fas med en bil i centrum förstår man att det är andra sagor än Askungen som flickans drömmar är gjorda av.

Pappan fortsätter att berätta den gamla historien med en prins som får syn på en blyg flicka som snart står i begrepp att bli prinsessa. Men i den 3D-animerade versionen ser tittarna hur filmens hjältinna ger sig in i en racingtävling med enbart män.

I reklamfilmens slut ger pappan sin dotter en puss och släcker ner rummet medan filmen innan kameran zoomar Audi-miniatyr under julgranen med budskapet "Let's change the tale". Filmen är inspirerad av racingikononen Michéle Mouton som körde för Audi och vann World Rally Championship 1981 i konkurrens med bara män

I bakomfilmen hyllar hon sin pappa och reklamfilmer syftar till att hylla föräldrar som får sina barn att ändra historien.

Filmen är framtagen av byrån Proximity Barcelona.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.