Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Avicii byttes ut mot byrå-vd:n

Publicerad: 19 Maj 2015, 13:56

Erik Sollenberg istället för Avicii.

Foto: Bild på annonsen (beskuren).

I dag fick flera av landets största reklambyråer ett exemplar av Dagens Nyheter skickade till sig. Den uppmärksamme märker att Avicii har bytts ut mot Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg på sidan 3-annonsen.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergReklamcupenVolvoAviciiForsman & Bodenfors

Att landets reklambyråer fick ett exemplar av Dagens Nyheter är givetvis ingen slump. Det hela är ett utskick för att marknadsföra Reklamcupen som tidningen arrangerar varje sommar.

– Snart är det dags för DN Reklamcupen igen. Det vill vi berätta med den här hyllande reklamkuppen. Vi hoppas förstås även visa på genomslaget som en helsidesannons i DN kan få, säger Dan Morén, annonsdirektör på DN, i en kommentar.

Annonserna som tävlar mot varandra bedöms av en jury samt "folkets röst". Nytt för i år är att de också att de kommer effekt-mätas, vilket förklaras på baksidan av den utskickade tidningen. Att DN väljer att "kuppa" mot just F&B och Volvo handlar om deras framgångsrika kampanjer, enligt DN.

– Vi valde att göra en kupp mot Sveriges just nu mest omtalade kampanj från en av Sveriges kanske mest framgångsrika byrå genom tiderna, så vem skulle vara bättre att hylla än F&B:s vd Erik Sollenberg. Det här är en hommage till ett av Sveriges mest framgångsrika reklamsamarbeten, säger Dan Morén.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.