Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Bard: VR är ointressant – AR kommer att explodera

Publicerad: 6 Mars 2017, 13:05

Alexander Bard.

Foto: Andreas Elgstrand

Events och upplevelser kommer att dominera vår kultur i framtiden. Men få företag kommer att lyckas, spår författaren och filosofen Alexander Bard.


Ämnen i artikeln:

EventAlexander BardVirtual realityAugmented reality

Förra helgen publicerade Resumé en stor intervju med Alexander Bard om hur förutsättningarna för medier, marknadsföring och kommunikation kommer att förändras. Något som inte kom med var hans tankar kring begreppet event och hur upplevelser kommer att bli avgörande i både kulturella och kommersiella sammanhang. Enligt Bard kommer de stora vinnarna bli de som lyckas skapa händelser och platser som fyller våra liv med mening.
– Eventet driver vår kultur i dag. Vi har slutat tro på evigheten för länge sen – det är den metafysiska horisonten vi har. Vi vet att vi ändå kommer att dö och letar därför efter event under vår livstid – det vill säga starka emotionella händelser som vi får fina minnen av. Historiskt sett är det dopet, konfirmationen, bröllopet och begravningen eller högtider som midsommar och julafton, säger han och fortsätter:

– Nu vill alla företag anordna events för att upprätthålla kundrelationer och stärka banden. Problemet är bara att när alla gör events betyder de ingenting. Du måste göra något alldeles spektakulärt som människor brinner för. Lyckas du inte med det är det bättre att inte göra något alls. Det finns nämligen inget värre i dag än att göra ett event som floppar.

De kommande åren kommer majoriteten av den fysiska handeln flytta över till nätet. I spåren av detta görs många butiker om till showrooms för att locka besökaren med en upplevelse istället för som traditionellt med priser, utbud och konventionell service.
– De konkurrerar med alla serier och allt annat vi gör online. Folk är dränkta av underbart innehåll och events. Varför i helvete ska man gå ner på gatan där det tidigare låg en butik? Det butikerna inte förstår när de görs om till showrooms är hur otroligt svårt det är att klara konkurrensen mot alla andra upplevelser.

I ljuset av den här utveckligen spår Bard att augumentet reality och upplevelsedesign kommer att slå igenom på bred front. Däremot VR-glasögonen, som i fjol utsågs till "Årets Julklapp", kommer inte att spela någon avgörande roll i morgondagens medielandskap.
– Virtual reality (VR) är ganska ointressant. Men augmented reality (AR), som kombinerar teknologi och konstnärlighet för att förvandla ett rum och göra det mer intressant, kommer explodera fullständigt. Problemet är att de som kommer från konsthögskolan kan för lite om teknologi och vice versa. Du måste kunna båda för att bli en framgångsrik upplevelsedesigner. Behovet efter talanger på det området är skriande, säger han.

Förra sommarens hajp Pokémon Go gjorde att AR-begreppet fick fäste hos den breda allmänheten. De kommande åren kommer vi att få se en uppsjö av mer eller mindre lyckade försök att förhöja den verklighet vi lever i.

Alexander Bard nämner festivalen Burning Man, där uppemot hundra tusen människor samlas i Nevadaöknen och bygger (och bränner) saker tillsammans, som förebild på området. Själv är också med och driver Synteistnoden i Stockholm där människor samlas och skapar saker i participatorisk anda.
– Många kommer att försöka, men det är bara några få som har talangen för att lyckas med upplevelsedesign. De kommer att bli extremt inflytelserika.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.