Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Berghsstudenter gör skarp kampanj för svenska sneakersmärket Eytys

Publicerad: 18 April 2018, 11:04

När Eytys släpper 5 års-kollektionen "cruise collection" är kampanjen framtagen av Berghsstudenter. Kollektionen har tagit inspiration av konstnären Henri Rousseau vilket även lämnat tydliga spår i elevernas filmer.


Ämnen i artikeln:

BerghsBerghs School of CommunicationInstagram

Studenterna som tagit fram kampanjen tar examen från utbildningen Communication Design under våren 2018. De gjorde pitchen för Eytys som en del av utbildningen.  Kursen har arrangerats av Berghs i samarbete med Chimney Group som bland annat rekryterat kunden till projektet soch varit stöd  i det kreativa arbete med studenterna.

– Det är vanligt att få jobba med stora varumärken på Berghs. Det är däremot ovanligt att få se arbetet gå ut på riktigt utan några stora förändringar. Att få det kreativa förtroendet är mäktigt, säger Ida Jonsson som är en av studenterna i en kommentar.

– Rosseaus verk är exotiska trots att han själv aldrig lämnade Frankrike. Istället spenderade han timmar i botaniska trädgårdar fantiserande om världen utanför, säger Anna Salonen som tillsammans med Alvin Marelius, Danial Ali och Ida Jonsson har producerat en av de två filmer som har lanserats.

In the dreams of Henri Rousseau. Video by @idavonjonsson @annaemilja @ahmeddanialali @alvinmarelius in collaboration with @berghs & @chimneygroup - make up: @martinsundqvist styling: @papejs music: @maxoscarwilliam models: @toussaintishimwe @sarasalah from @nischmanagement Ett inlägg delat av @ eytys 16 Apr 2018 kl. 1:35 PDT

– Vi valde att utmana en trend där varumärken visar transparens, det "fula blir det fina" som man har sett starkt hos bla. Balenciaga och Vetements. Dock tar dem det inte hela vägen genom att låta smala unga modeller vara ansiktena utåt, och i och med att skomodellen fyllde 5 kändes det relevant att ha ett barnkalas där modellerna fick helt fria händer att gå loss utan att vi sa till vad de skulle göra, till och med när en av dem tryckte en tårta i ansikte, säger Madeleine Richter och Martina Ståhl Rohdin, kreatörerna bakom det andra konceptet i en kommentar.

It’s a celebration! Born out of rubber and cork, Eytys firstborn Mother is turning 5 years old. Video by @madderichter @martystahl in collaboration with @berghs & @chimneygroup. Music by @theorichter. Ett inlägg delat av @ eytys 13 Apr 2018 kl. 2:08 PDT

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.