Medieval
Betsson låter fansen få makt över reklamskyltar i Stockholm
Publicerad: 27 mars 2017, 09:06
Spelbolaget släpper kampanjen Visafärgerna där fotbollsfans själva kan välja vilket allsvenskt fotbollslags färger och budskap som ska synas på JCDecauxs annonsskyltar.
FT
Fredrik Thambert
Till helgen har Allsvenskan 2017 premiär. För att bygga upp hajpen lanserar Betsson kampanjen Visafärgerna. Här har fansen möjlighet att ändra budskapet på reklamskyltar i Stockholm – i realtid. Kampanjen går live på 60 utomhustavlor tillhörandes JCDecaux, och när en supporter står inom tio meter från en skärm kan han eller hon byta bakgrund till sitt favoritlags färger via sin mobiltelefon. Skylten tillhör det valda laget tills nästa supporter tar över skylten för sitt lags räkning. På kampanjsidan Visafärgerna.nu finns en karta som visar var skyltarna är belägna.
– Betsson blir pionjärer med denna kampanj, den håller hög kreativ nivå och integrerar målgruppen på ett genialt sätt. Betsson blir också först i Sverige med att gå med 30-sekunders spots, vilket ger dem 75 procent share of voice, säger Malin Otterström, PR-och kommunikationschef på JCDecaux, i ett pressmeddelande.
Efter den första veckans slut kommer supporterföreningen till det lag vars supportrar har tagit över flest skärmar att vinna ett bidrag från Betsson till ett läktartifo värt 30 000 kronor.
– Med Visafärgerna vill vi på ett lekfullt och interaktivt sätt engagera alla fotbollsfans. Målet är att få supportrar att alliera sig med sina vänner för att pryda så många skärmar som möjligt med sitt lags färger, kommenterar Raúl Valencia López på Betsson.
Arbetsgrupp
Idé och koncept: Betsson och Isobar
Kreativ byrå: Isobar
Mediebyrå: Vizeum
PR-byrå: Spotlight PR
Digitala utomhusytor: JCDecaux