Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Biljättens och derbyrivalernas initiativ hyllas internationellt

Publicerad: 11 Juli 2017, 12:47

The Guardian lyfte Volskwagens initiativ i Sverige i går.

The Guardian sätter press på Premier League med hjälp av en svensk uppförandekod uppförd av AIK, Djurgården och Hammarby tillsammans med sponsorn Volkswagen.


Ämnen i artikeln:

AIKHammarby FotbollThe GuardianPack TrainDjurgården FotbollVolkswagen

Det var i våras som AIK, Djurgården och Hammarby tog fram ett klubböverskridande initiativ tillsammans med den gemensamma sponsorpartnern Volkswagen Stockholm.

Fotbollskoden, är en uppförandekod för alla fotbollsföräldrar i Sverige som ska verka för en positiv kultur runt barn- och ungdomsfotbollen. Iniativet hyllas nu av brittiska The Guardian – som även utmanar Premier League och spanske La Liga när de ställer sig frågan: "Vad hindrar Premier League- och La Liga-klubbar från att inför liknande koder?"



– Responsen har varit överväldigande. I stort sett har alla medier i Sverige rapporterat om initiativet och efter gårdagens krönika i The Guardians har en snöbollseffekt satts igång. Redaktörer från New York Times, Fox Soccer, BBC och CNN hyllar Fotbollskoden på Twitter, idrottsklubbar från Australien, England, Irland, Island, Tyskland och USA meddelar att de ska införa Fotbollskoden i sina klubbar, säger Johan Karlson, märkeschef på Volkswagen Stockholm i en kommentar.

Det mediala genomslaget har gett effekt.

– Över 1600 föräldrar har skrivit under och det strömmar in underskrifter. Vi har även fått propåer från andra svenska klubbar som villa vara en del av Fotbollskoden. Efter sommaren får vi sätta oss ner med klubbarna och andra återförsäljare och titta på hur de också kan bli en del av Fotbollskoden, samt vad nästa steg blir inom ramen för initiativet. Vi är i alla fall oerhört glada över att Fotbollssverige och Storbritannien tagit emot vårt och våra klubbars initiativ med öppna armar, säger Johan Karlson.

Byrån bakom initativet är sponsringsbyrån Pack Train.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.