Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Bioreklam ökar mer än någonsin

Publicerad: 22 Maj 2017, 09:46

De senaste åren visar stark medvind för bioreklam och ökningen håller i sig. Första kvartalet 2017 innebar många publikfirade filmer och bio ha en tillväxt på hela 48 procent jämfört med samma period föregående år, visar IRM:s siffror.


Ämnen i artikeln:

SF BioIRM

IRM:s siffror för det första kvartalet är den i särklass största ökningen i SF Medias historia. SF Media har sedan 80-talet  sålt reklamlösningar i ett rikstäckande nätverk av biografer. Dagens biokampanjer består av allt från digital exponering till event i foajéerna och salongerna samt reklamfilm som varit en del av bioupplevelsen sedan 1920-talet i Sverige.

I samband med öppnandet av flaggskeppsbiografen Filmstaden Scandinavia och IMAX 2015 fördjupades också satsningen på sponsring och partnerskap i biomiljön där Ben & Jerrys, LEGO, Postkodlotteriet och Mercedes är några av de varumärken som aktiverat sig mot biomålgruppen.

Ökat fokus på rörlig bild och behovet att nå unga målgrupper är några av faktorerna till framgången för bio. Andra betydelsefulla orsaker är en stark reklammarknad och många publikdragande premiärer på den vita duken.

– De fina siffrorna i IRM bekräftar att bio blir allt mer relevant idag där varumärken behöver lägga krut på att väcka känslor med sin reklam. Utöver att bio har en övervägande ung målgrupp är vår styrka den upplevelsebaserade miljön som ger reklamen fokus, hög reklameffekt och känslomässigt engagemang. Dagens unga är engagerade, pålästa och intresserade av sin omvärld, där bio är en bra plattform att förmedla budskap i ett positivt sammanhang, säger Ted Johansson vd för SF Media i ett pressmeddelande.

Sedan våren 2017 ägs SF Bio av världens största biografföretag AMC, ett börsnoterat bolag som driver drygt 1000 biografer runt om i världen. Gemensamma stöttepelare för hela biobranschen är förstås bra filmer, storslagna ljud- och bildformat och upplevelsebaserade miljöer vilket gör bio till ett lättillgängligt nöje som fortsätter locka stor publik, såväl i Sverige som i andra länder.

– Bio har alltid drivit utveckling av nya format inom ljud- och bild och det är en fortsatt viktig strategi framåt, liksom förenklade processer kring bokning och flöden på biograferna. I dagarna lanserade vi exempelvis nya sf.se med ökat fokus på filmupplevelsen där varumärken kliver rakt in en premiummiljö med stora format i contentflödet, säger Ted Johansson i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SF BioIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.