Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

BMW:s tar retargeting till nästa nivå med annonser som förföljer dig

Publicerad: 1 Oktober 2019, 13:07

Retargeting där annonser visas för oss efter att vi efter att vi visat intresse digitalt för en viss produkt eller tjänst är ett ofta diskuterat annonsformat. När BMW lanserar sin nya 1-serie tar bilmärket nästa steg när de talar om för dig att du har en ny digital "förföljare.


Ämnen i artikeln:

BMWIngo

Hur vårt surfande på e-handelsplattformar och andra sajter genererar annonser i flödet har med jämna mellanrum blivit en källa för diskussion. Retargeting, funktionen där annonser automatiserat riktar sig mot dig, baserat på anonymiserad data såsom sökhistorik är också utgångspunkten i Ingos senaste kampanj för BMW i samband med lanseringen av 1-serien på den nordiska marknaden.

Annonserna för den nya bilen berättar redan vid den första visningen att de är programmatiska och är helt transparenta med att de kommer att följa efter mottagaren en tid framöver. I kampanjen ska mottagaren annonserna på så vis försöka att bygga en relation till mottagaren med målet att få dem att boka en provkörning av den nya bilen.

Skillnaden med bannerna i BMW:s nya kampanj är följatkligen transparensen med att den återkommer. Efter en tid stregras antalet  annonser vars budskap ökar i intensitet.


"Hej! Ingen tycker om en banner som förföljer en. Men. Det är en risk jag tar. Du kommer att förstå. Ambitiösa hälsningar, BMW 1-serie"

Efter att annonserna "tjatat" på mottagaren i så länge som fyra veckor ser budskapet ut på följande sätt:

"Hej min vän, Kom äntligen och provkör mig nu, så ska jag sluta tjata. Ambitiösa hälsningar, BMW 1-serie"

– Fenomenet med programmatiska banners är rätt fascinerande. Alla exponeras för dem, men det är så otroligt sällan de uppfattas som relevanta i längden. Vi ville utnyttja formatets inneboende styrka; att outtröttligt leverera ett budskap till samma person – men samtidigt vässa det med humor och igenkänning. Då blir det relationsskapande på riktigt, säger Elias Modig, copywriter på Ingo i en kommentar.

– Detta är ett nytt och kreativt sätt att använda retargeting. Det appellerar till en ung, digital och humoristisk målgrupp, som i slutändan även är vår köpmålgrupp. Vi utvecklar ett vedertaget annonsformat och sättet vi använder konsumenternas data för att skapa ett mervärde – i detta fall humor och transparens, kommentarer Marie Klinte, account cirector för BMW hos Ingo.

Annonserna kommer visas i Norden i samband med lanseringen av den tredje generationens BMW 1-serie, en av det tyska bilmärkets populäraste bilar.

– De två första generationerna av BMW 1-serie har sålt över 1,3 miljoner exemplar, vilket gör den till en av våra mest populära bilar. Förväntningarna på den tredje generationen har därför varit minst sagt höga, därför ville vi göra något annorlunda. Med våra nya annonser vill vi snarare förföra än förfölja våra kunder, säger Marie Dellbrant, kommunikationschef för BMW norra Europa i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

BMWIngo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.