Medieval
Bolaget tar fram karaktär till första globala kampanjen
Publicerad: 19 januari 2018, 09:40
I sin första globala kampanj lanserar det svenska maskinsäkerhetsföretaget Axelent den nya säkerhetsagent Axel. Contentbyrån Glory Days har hjälpt till med att integrera karaktären i Axelents alla plattformar.
Maskinsäkerhetsföretaget Axelent går ut med en global kampanj i januari och februari för att öka varumärkeskännedomen runt om i världen. Syftet med kampanjen är att introducera en ny budskapsbärare för Axelent i form av den animerade karaktären Axel.
Kampanjen består i huvudsak av en film som släpptes på företagets kampanjsajt tidigare i veckan där Axel på ett humoristiskt sätt presenterar företagets produkter. Bakom karaktären ligger animatören Andreas Martinsson på Pixel Valley.
Stefan Axelsson, Export- och marknadschef, Axelent AB säger i ett pressmeddelande:
– Med Axel vill vi visa på verkliga förhållanden, men på ett mer tillspetsat och lättsamt sätt. Vi har gjort bedömningen att de som ser filmen förstår att detta är fiktion, men att grunden till farorna fortfarande är de samma. I samband med filmen kommer vi även att bistå med innehåll och kunskap från verkligheten, tillägger han.
Kampanjens primära budskap är säkerhet. På kampanjsajten presenteras också siffror och statistik kring säkerhet, arbetsplatsolyckor med mera från olika länder i Europa. Besökare får även inblick i vad som händer på Axelent genom "behind the scenes"-reportage och kan delta i tävlingar och tester. Contentbyrån Glory Days ligger bakom contentstrategi och kampanjens övriga innehåll.
– Glory Days blev kontaktade när Axel redan fanns på ritbordet. Vårt uppdrag består i att sprida filmen med hjälp av Axelents egna plattformar och säkerställa att den blir en naturlig del i Axelents köpresa, kommenterar byråns projektledare Oscar Johansson i en kommentar.