Medieval
Började som en trend på TikTok – blev en musikal i mångmiljonklassen
Publicerad: 5 januari 2021, 13:10
”Ratatouille: The TikTok Musical” streamades på nyårsdagen och har genererat en miljon dollar i biljettintäkter. Det började som en trend på TikTok och blev en digital produktion i Broadway-format med flera storstjärnor. En del av intäkterna kommer att användas till att stötta kulturarbetare som drabbats av pandemin.
Ämnen i artikeln:
TikTokDet började med att läraren Emily Jacobsen publicerade en video på TikTok där hon med en sång hyllade den animerade filmen Rataouille som hade biopremiär för 13 år sedan. Filmen blev startskottet på en kavalkad av skämtsamma sång- och dansnummer från användare och flera kända musikalartister slöt upp.
Idén till en musikal plockades sedan upp av produktionsbolaget Seaview Productions med en stor musikal med en 22 man stark orkester, rapporterar Business Insider.
LÄS MER: TikTok visar hur Generation Z:s sporttittande kan komma att se ut
LÄS MER: Icabutiken blev viral på Tiktok – deras videor har visats 15 miljoner gånger
En del av intäkterna för den 72 timmar långa sändningen kommer att gå till The Actors Fund, som stöttar artister och kulturarbetare – ett skrå som har drabbats extra hårt av coronaviruset med stängda teatrar och inställda evenemang. Broodway stängdes ner den 12 mars förra året och kommer att öppna tidigast 30 maj.
Musikalen omfattar 12 sånger med skådespelaren Tituss Burgess i huvudrollen som råttan Remy med kockdrömmar.
Showen smyglanserades med ett antal poster på TikTok som var nytolkningar på scener i originalfilmen från 2007. ”Ratatouille: The Musical” sattes ihop under några veckor och blev en omfattande produktion som samlade in över en miljon dollar i intäkter.
TikTok har växt starkt under pandemin inte minst för artister och andra underhållare som alternativ när scenerna stängts ner. Matthew Wilder's ”Break My Stride” och Fleetwood Mac's ”Dreams” är två exempel på låtar som har fått nytt liv på plattformen under 2020.
Christopher Routh, scenograf för projektet, säger till New York Times:
– Vi kan ta vårt innehåll och göra något bra med det, inte bara samla in pengar till showen utan se till att Broadway kommer tillbaka starkare än någonsin.”