Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Bostadsannonsen samlar in gamla mynt – och räddar barns liv

Publicerad: 27 Juni 2017, 10:53

Runt två miljarder kronor i mynt beräknas ligga bortglömda i svenska hem och blir ogiltiga om de inte växlas in före den 30 juni. Nu har Unicef tagit fram en bostadsannons som ska få fler att växla in mynten och samtidigt rädda barns liv.


Ämnen i artikeln:

UnicefEdelman Deportivo

Enligt Riksbanken har ett svenskt hushåll i genomsnitt 324 kronor i mynt liggande hemma. De senaste veckorna har det rapporterats im hur allt fler upplevt svårigheter att handla för sina småpengar. Situationen skapade utrymme för Unicef och byråpartnern Edelman Deportivo att skapa en lösning för svenskar att göra något värdefullt med de snart värdelösa mynten.

I en bostadsannons som just nu ligger uppe på Erik Olsson Fastighetsförmedling och Hemnet syns vätskeersättningspåsar som motsvarar snittsumman för de bortglömda mynten. Mynten kan växlas in utan kostnad på Forex-kontor runt om i landet genom en insättning på UNICEFs plusgirokonto 90 20 01 – 7.

– Vi vill uppmärksamma de två miljarder kronor i mynt som ligger bortglömda i mångas hem. Genom vårt initiativ hoppas vi att fler svenskar ska få upp ögonen för hur mycket mynt de har liggande hemma som snart blir värdelösa, och som kan göra nytta för barn i världen, säger Andreas Eriksson, UNICEF Sveriges kommunikationschef i ett pressmeddelande.

Vätskeersättningspåsarna som finns placerade i bostaden räddar barns liv. Varje dag dör cirka 800 barn av smutsigt vatten. Merparten av barnen dör på grund av svår diarré som torkar ut kroppen. En enkel vätskeersättning kan göra att ett nästan livlöst och uttorkat barn tillfrisknar på bara några timmar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnicefEdelman Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.