Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Bud Light gör ”content marketing på steroider”

Publicerad: 6 Augusti 2014, 14:53

Bud Light skapar partystad för att nå den unga generationen

För att skapa starkare band med den yngre målgruppen har Bud Light lanserat ett ekosystem för en alldelles egen partystad. Bakom konceptet står reklambyrån BBDO.


Ämnen i artikeln:

Bud LightBudweiserBBDO

Under årets Cannes Lions vann Bud Light och reklambyrån BBDO ett guldlejon i "Film Craft"-kategorin.

Medan festivalen pågick hade ölvarumärket redan påbörjat den ambitiösa kampanjen "Up for Whatever". Här har en hel stad för Bud Light skapats med namnet "Whatever USA". Den unga generationen bjuds in att via autions för att tävla om att få komma till partystaden i september och festa under Bud Lights flagg. Det skriver AdWeek.

Enligt Bud Lights brand director David Daniels ligger grunden till idéen i det starka genomslag ölvarumärkets Super Bowl-kampanj fick bland öldirckare i åldrarna 21-27 år.

– Det här är autentiska ögonblick med riktiga människor som inte vet vad som kommer hända. Men de vill gärna ta chansen att omfamna det oväntade. Vilket är en väldigt stark insikt om den yngre generationen, säger David Daniels till AdWeek.

Kampanjen tog fart i maj och avslutas med ett stort event helgen 5-7 september då omkring 1000 människor kommer att bjudas in till fest. Hittills har över 100.000 tävlat genom egna auditionvideos och vissa av dessa har Bud Light publicerat på Youtube.

Det stora intresset kommer sedan ölvarumärket annonserat tungt i tv, med nya filmer varannan vecka. till det har The Onion producerat fejkade nyhetsinslag för nätet och Bud Light har köpt flera advertorials på Buzzfeed.

– Det här är content marketing på steroider. Vi samlar innehåll hela sommaren och ända fram till och under själva eventet. Vår plan är att släppa delar av innehållet i breda kanaler direkt efter festhelgen, säger David Daniels till AdWeek.

Bud Light har ännu inte velat avslöja var den stora feststaden kommer att ligga. Men som annonsör har de inte varit främmande för annorlunda och storskaliga lösningar. Bland tidigare marknadsaktiviteter kan nämnas "Bud Light Hotel"och "Bud Light Port Paradise"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bud LightBudweiserBBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.