Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Byrån bakom AR-lins som låter 18-åringar uppleva mönstringen i Snapchat

Publicerad: 21 Maj 2019, 10:19

Rekryteringsmyndigheten blir en av de första i Europa att leverera sanhällsinformation på Snapchat med hjälp av den innovativ AR-linsen. Familjen har tagit fram det kommunikativa greppet.


Ämnen i artikeln:

Familjen

Under de kommande dagarna får omkring 90 000 svenska 18-åringar besked om de ska kallas till mönstring eller inte och 13 000 blir utvalda. En effekt av den allmänna värnplikten som återinfördes för två år sedan. I år kommer Rekryteringsmyndigheten kommer att ställa in siktet på målgruppen via Snapchat.

Familjen (tidigare Familjen Pangea) tog utgångspunkt i mönstringen som en nervös situation som behöver avdramatiseras på ett kul och intressant sätt, men också förbereda ungdomarna. Tillsammans med DVA Studios har byrån tagit  lösningen; en AR-lins som är låter användaren uppleva en testdag på ett mönstringskontor. Snapchat bedömdes som den mest naturliga kanalen för målgruppen – födda 2001.

Totalförsvaret kallar i år dubbelt så många till mönstring jämfört med 2017 då plikten återinfördes och omkring 6 000 som kallades till mönstring. Av 13.000 mönstrande kommer  5 000 personer att genomföra grundutbildning med värnplikt.  

– Mönstringen kan lätt bli ett stressmoment för 18-åringarna. De har kanske ingen förälder eller släkting som mönstrat och många vet inte vad som händer under en dag på mönstringskontoret. Det är en skyldighet att mönstra om man blir kallad så det är viktigt att alla är väl förberedda och vet vad som gäller. Att uppleva mönstringsprocessen i Snapchat innan de kommer till oss hoppas vi kan bidra till en positiv upplevelse, säger Sofie Engström, kommunikationschef på Rekryteringsmyndigheten i en kommentar.

Den AR-baserade mönstringslinsen aktiveras genom att hålla telefonen mot en plan yta. På så sätt visas ett antal av de olika momenten som utgör mönstringen: receptionen, inskrivningsprovet, sjuksköterskan, de fysiska testerna, psykologen och inskrivningshandläggaren. När man går vidare ges inblick i varje rum för att få en överblick kring vad som händer just där och vilka tester man förväntas genomföra.

Myndighetens kommunikation är insiktsbaserad och anpassas enligt Sofie Engström hela tiden efter ungdomarnas behov och beteenden i vardagen. I dagsläget beräknar cirka 90 procent av målgruppen vara aktiva på Snapchat.

Arbetsgrupp:

Familjen:
Johan Helander - CD
Jonas Bäckman - DD
Patricia Miodek - AD
Lia Merkel - Copy
Mats Eriksson - Strateg
Lisa Gagnehag Elm - Planner
Henrik Berglund - Digital producent
Frida Vinblad von Walter - Kundansvarig
Karolina Strömgren - Operativ projektledare

DVA Studio:
Maurice Carlberg - 3D artist
Johan Ansterus - Producent
Thomas Söderlund - Technical Director
Jessica Thorelius - Kundansvarig

Balodis PR:
Lotta Balodis - kommunikationsstrateg
Liza Skoglund - PR-konsult

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Familjen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.