Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Byråns mastodontjobb: Ljudsätter 95 år gammal stumfilm

Publicerad: 11 Maj 2017, 09:09

Ambitionen sviker knappast AlmapBBDO när den brasilianska byrån göra kampanjer för Getty Images. Nu har man använt kundens stora ljudbank för att sätta ljud på en stumfilm från 1922.


Ämnen i artikeln:

Getty ImagesReklamfilmLjuddesign

Almap BBDO har de senaste åren imponerat på reklamvärlden med sina djuplodande ambitiösa kampanjer för Getty Images. I kampanjen "From Love to Bingo," från 2012 använde byrån 873 stillbilder för att på en minut berätta historien om en människas liv.  För två år sedan kom kampanjen "20 Years" där man i printannonser visade hur en känd person åldras över tid och 2016 skapade man fyra kända ansikten utifrån bilder på andra människors ansikten i kampanjen "Endless Possibilities".

I år tar byrån utgångspunkt i Getty Images ljudbibliotek, en värld som är dold för många. Varumärket har ett omfattande arkiv med musik och ljudeffekter som ligger ute till försäljning som reklambyrån levandegjorde genom att sätta ljud på den ikoniska stumfilmen Nosferatu från 1922 i kampanjen "Not Silent Film."

Punch Audio har stått för produktionen som tagit över tre månader i anspråk. Utöver ljudsättningen av filmen har byrån tagit fram filmaffischer inspirerade av orginalen. På NonSilentFilm.com kan tittarna se den fullständiga nyversionen av Nosferatu på en och en halv timme. På sajten får användarna en tidslinje över produktionen och tillgång till samtliga ljudfiler som använts i filmen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.