Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Byråns nya sätt att nå rätt på Instagram

Publicerad: 10 september 2015, 14:05

Foto: Colourbox.

Det ska bli lättare att målstyra kampanjer som går via sponsrade inlägg på Instagram. Det utlovar Tailify som har tagit fram en nytt verktyg för att lyckas nå rätt målgrupper.


Ämnen i artikeln:

SponsringInfluencer marketingreklamkampanjer

Influencer marketing är ett område som växer snabbt. I klartext handlar det om att företag marknadsför sig genom sponsrade inlägg i sociala medier av personer med stora följarskaror. Instagram är en populär plattform för detta och nu har byrån Tailify tagit fram ett verktyg som ska göra budskapen mer kalibrerade mot rätt målgrupper.

– Här kan du skapa en kampanj, distribuera den, kommunicera med influencers och se resultat av kampanjen i realtid. Nu kan varumärkena välja konton som når deras målgrupp mer precist. Plattformen innehåller data kring Instagrammarnas följare. Faktorer så som vilken ålder de är i, vilket land de kommer ifrån, hur engagerade de är i materialet de delar med sig av och om det är en man eller kvinna, säger Fredrik Andersson, marknadsföringsansvarig på Tailify i ett pressmeddelande.

Bygget av det nya verktyget har pågått i över ett år. Insikten bakom är att en stor del av annonsörernas pengar går till spillo.
– Vi har sett tiotals kampanjer bara den senaste månaden där stora svenska varumärke använt sig av svenska Instagrammare som har 90 procent av sina följare utomlands. Det är pengar som kastas i sjön för att det finns en brist på information, menar han.

Inom kort lanserar Instagram sitt egna annonsverktyg i Sverige vilket bygger på samma teknik som Facebook har för att skräddarsy kampanjer. Bedömare menar att det blir ett hårt slag mot byråer som erbjuder möjligheten att synas genom sponsrade inlägg. Men Tailify håller inte med.
– Annonser som är intvingade i din news feed är något helt annat. Vi arbetar med inflytelserika personer som är starkt kopplade till det varumärket de marknadsför, men vi ser att de två olika sätten kan komplettera varandra och skapa en symbios som tidigare inte varit möjlig, menar Fanny Söderström, säljansvarig på Tailify.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.