Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Byråns pr-trick: Fejkat brev från Publicis-chefen

Publicerad: 9 September 2015, 08:41

Vad gör man när man är en liten spelare och vill nå igenom bruset? Gloryparis gick ut med en printannons med ett fabricerat brev där Publicis-chefen Maurice Lévy ber om jobb på byrån.


Ämnen i artikeln:

Maurice LévyReklambyråerRekryteringPublicis

"Dear Arnaud and Hugues,

It is with interest that I discovered your agency Gloryparis. I like the audacity and creativity with which you've launched. This is the reason why I wish to propose my candidature.

With the strength of over 40 years of experience at Publicis, I believe I have the competences necessary to accompany you in your development.

As someone who's serious, dynamic and hardworking, I possess very good team spirit.

I hope you will consider my motivation and the sincerity of my proposal.

With hopes of receiving a positive response, I leave you, Monsieurs Le Bacquer and Pinguet, my distinguished salutations.

Maurice Levy"

Så lyder copytexten i Gloryparis annons, översatt till engelska från franska.  Det fejkade brevet från reklamhöjdaren uppmärksammas av AdWeek.

Printannonsen som är en del av en rekryteringskampanj bär budskapet "It feels good to change agencies," tillsamans med konktaktuppgiftter Gloryparis.

Bakom Gloryparis står de franska reklamveteranerna Hugues Pinguet (Bates, DDB, BETC och Havas 360) och Arnaud Le Bacquer (CLM BBDO, Leo Burnett, Publicis Conseil och Agence H). Byrån grundades för nio månader sedan. Genom att använda Maurice Lévys signatur och nätverkets logga provocerar man Publicis-chefen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.