Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Clara Henry har lämnat Splay – i tysthet

Publicerad: 9 mars 2018, 11:52

Clara Henry representeras inte längre av Splay.

Foto: Skärmdump från Clara Henrys Youtubekanal

Hon har varit en viktig ambassadör för Splay i branschdebatten och är en av Sveriges mest inflytelserika youtubers. Men Clara Henry representeras inte längre av nätverket. Varken Splay eller influencern vill kommentera vad som ligger bakom uppbrottet.


Ämnen i artikeln:

Clara HenryVigor SörmanInfluencerInfluencer marketingYoutubeYoutuber

Youtubestjärnan Clara Henry har varit med och byggt Splays varumärke som landets ledande Youtubenätverk längs hela resan och har varit bolagets klart lysande tillsammans med humorgrupperna I Just Want To Be Cool och De Vet Du.

Men sedan en tid tillbaka representeras inte exklusivt Clara Henry av Splay. I mitten av december 2017 tog agenturen Kahlo över hennes management. Enligt Resumés uppgifter var det senare än så som youtubestjärnan och nätverket avslutade samarbetsavtalet som gjorde att Splay representerade Clara Henry som influencer.

Splays vd Vigor Sörman skriver i en mejlkonversation med Resumé:

"Vår exklusivitet kring kommersiella samarbeten upphörde i samband med att vi avslutade vårt managementavtal med Clara i höstas"

"Dock så jobbar vi tätt med Clara och representerar henne (icke exklusivt) kring vissa kommersiella samarbeten samt i vissa andra projekt som vi gör med Clara. Vi har en stor kampanj med Samsung och Clara live just nu, vi stängde en annan jättekampanj idag med Clara som kommer att löpa under en längre tid och vi har ett annat stort projekt med Clara som vi snart kommer lansera. Vi har alltså ett väldigt bra samarbete med Clara."

I de senaste årens debatter kring influencer marketing har inte sällan Clara Henry varit en stark röst som representerat Splays försvar de tillfällen när grundaren och vd:n Vigor Sörman inte varit där. Så var det bland annat i januari 2016 då SVT:s Mikael Grill Pettersson gjorde en granskning av smygreklam bland youtubers.

Clara Henry startade upp sin videoblogg 2011 och har i dagsläget 434 000 prenumeranter. Hon har frontat kampanjer för bland annat Nelly, Vitamin Well, Always där hon bland annat velat få fler unga tjejer att våga prata om mens och just nu pågår en stor kampanj för Samsung som sker i samarbete med Splay.

Förutom att driva feministiska frågor på sin Youtubekanal har hon haft flera prestigeuppdrag på scen och förra året ledde hon Melodifestivalen i SVT.

Splay grundades 2012 och är det ledande annonsnätverket för youtubers i Sverige. I det senaste bokslutet, 2016, hade Splays svenska verksamhet en omsättning på 78 miljoner kronor och gjorde samtidigt en förlust på 18,6 Mkr. Sedan 2015 är MTG majoritetsägare i Splay och nätverket ligger under mediekoncernen tillväxtområde MTGx.

Clara Henry vill inte kommentera uppbrottet med Splay.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News