Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Clear Channels sluter upp bakom #blackouttuesday

Publicerad: 2 Juni 2020, 13:11

Under tisdagseftermiddagen byter Clear Channel ut budskapen på sina storskärmar till #blackouttuesday med anledning av protesterna mot polisens våld mot svarta efter George Floyds död.


Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Den 25 maj, dog George Floyd efter ett brutalt polisingripande där en polis satte knät på Floyds nacke i nära nio minuter. Ett ingripande som filmades, har fått stor spridning och har lett till stora demonstrationer, protester mot polisvåldet mot svarta och upplopp runtom i USA.

Redan i helgen tog många stora varumärken i USA ställning. I lördags lanserade Nike, som har en historia av ställningstaganden mot rasism, med en reklamfilm med följande budskap:

”Don’t pretend there’s not a problem in America. Don’t turn your back on racism. Don’t accept innocent lives being taken from us. Don’t make any more excuses.”

Andra varumärken som positionerat sig i frågan är bland annat Google, Netflix, Disney, Supreme, Ben & Jerry's, Twitter, EA Sports, Adidas och svenska Spotify.

Samtidigt har hashtagen ”Blackout Tuesday” skapats där tusentals människor överöst sociala medier med helsvarta bilder. Bland annat Drake, Kylie Jenner och Rihanna.

Nu går utomhusbolaget Clear Channel samma väg och låter storskärmarna vid Medborgarplatsen i Stockholm och Avenyn i Göteborg visa upp budskapet under tisdagseftermiddagen.

– För oss är det ett sätt att bidra till uppropet om människors lika värde och att värna om de mänskliga rättigheterna. Inom Clear Channel är begreppet Fariness en intern värdering vi har jobbat hårt med de sista åren så detta ligger oss extra varmt om hjärtat, skriver Clear Channels kommunikationschef i ett mejl till Resumé. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.