Medieval
Coca-Cola skapar emojis av domäner
Publicerad: 20 februari 2015, 13:13
I en ny kampanj från Coca-Cola har läskjätten registrerat domäner för alla emojis som har koppling till lycka. Bakom kampanjen ligger DDB Puerto Rico.
I samband med Super Bowl tvingades Coca-Cola dra tillbaka kampanjen #MakeItHappy från sociala medier. Läskjätten hade uppmuntrat Twitter-användare att markera tweets med hashtagen men på kort tid fylldes flödet av citat från Mein Kampf.
Nu gör Coca-Cola på nytt ett försök att skapa glädje. I en ny kampanj från DDB Puerto Rico har man registrerat domäner för alla emojis som har koppling till lycka. På så sätt landar alla mobilbesökere som går in på webbadresser som slutar på ws. med glada emojis på Coca-Cola Puerto Ricos kampanjsajt.
Ws är i själva verket Samoas nationella toppdomän.
– Emojis accepteras inte på domäner som .com, .net och .org. Efter lite efterforskning bland domäner som godtar emoji kom vi fram till att .ws var mest passande eftersom det skulle kunna stå för "We smile" och därför blir relevant för kampanjen, säger byrån i ett uttalande till AdWeek.
På kampanjsajten Emoticoke.com har besökarna möjligheten att lägga vantarna på en egen emoji-adress. Den digitala kampanjen understöds av traditionella kanaler, bland annat utomhusannonsering.