Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Coca-Cola sponsrar virtuell fotbollsspelare i FIFA18

Publicerad: 21 September 2017, 11:38

I ett udda medieval har Coca-Cola valt att sponsra en virtuell fotbollsspelare i det kommande Playstation 4-spelet FIFA 18.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaFIFA

Efter 20 år av Electronic Arts-sponsring tar nu Coca-Cola nästa steg i samarbetet.

I det kommande spelet FIFA 18 har Coca-Cola nämligen valt att sponsra en virtuell fotbollsspelare. Spelare kan välja att använda spelaren, Alex Hunter, i det så kallade karriärsläget där man väljer en enskild spelare och får följa honom genom karriären.

När Hunter så småningom slår igenom får han ett sponsorkontrakt med Coca-Cola där spelaren bland annat får följa med under en reklamfilmsinspelning.

– För oss är det här ett nytt sätt att använda oss av sponsrat material och annonsering. Det är en helt ny värld, berättar Alban Dechelotte, marknadschef för underhållningssegmentet på Coca-Cola, för Digiday.

Dechelotte berättar vidare att Coca-Cola och EA i spelet försöker efterlikna en verklig sponsordeal i så stor utsträckning som möjligt för att sudda ut linjerna mellan fiktion och verklighet.

Som en del i kampanjen kommer Coca-Cola att sälja burkar med Alex Hunter-motiv och koder som kan låsa upp nya delar i spelet.

Reklamen som spelas in med den virtuelle Alex Hunter är en hommage till Coca-Colas reklamfilm med den amerikanska fotbollsspelaren "Mean" Joe Green 1980. Se båda filmerna nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-ColaFIFA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.