Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Coop pikar ICA med annons utanför deras huvudkontor

Publicerad: 30 Maj 2016, 10:42

Till Sveriges grönaste varumärke utsågs Coops varumärke Änglamark och även andraplatsen gick till Coop. Trea kom Ica, vilket Coop var snabba på att göra dem väldigt medvetna om.


Ämnen i artikeln:

ICAÄnglamarkCoopBjörn Larsson

Utanför Icas huvudkontor i Solna står numera en skylt med en grattishälsning – från Coop. Stort och tydligt skriver de "Grattis Ica till tredjeplatsen!" följt av topplistan där Coop dominerar. Som ett litet skämt placerade man skylten framför kontoret i Solna, där även Coop själva sitter.

– Vi ville uppmärksamma vinsten och så upptäckte vi att vår huvudkonkurrent blev trea. Då tyckte vi det var kul att även lyfta fram det, säger Björn Larsson, direktör för affärsområde marknad på Coop.

I fredags när resultatet stod klart var de snabba med att hänga upp annonsen utanför kontoret och de lyckades även köpa annonsplatser på några busskurer runt hörnet.

– Vi gör det här för att vi är stolta över det, det är en del av vår kommunikation till vår egen personal. Det är viktigt att kommunicera och bygga intern stolthet.

Hur har annonsen tagits emot av Ica?

– Vi har inte sett några demonstrationer än, skrattar Björn Larsson. Vi tror nog att de har humor och de kom ju ändå trea!

Sedan sju år tillbaka har konsultföretaget Differ korat Sveriges grönaste varumärke, och i år såg topp tre ut enligt följande:

1. Änglamark
2. Coop
3. Ica

Louise Lindberg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.