Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Då:Redaktionell text Nu:Reklamsamarbete

Publicerad: 23 augusti 2016, 08:32

Jennie Hammar och Amelia teamar upp med Amelia.

Amelias bloggare Jennie Hammar blev tidigare affischnamn för Specsavers – vilket uppmärksammades stort. Nu står det klart att glasögonmärket inleder ett kommersiellt samarbete med tidningen.


Ämnen i artikeln:

SpecsaversFrida BoisenAmelia

Innan sommaren skrev Amelia en utförlig artikel som berättade om att deras bloggare, frilansjournalisten Jennie Hammar, är ny reklampelare för Specsavers. Här berättar hon bland annat om sin egen serie glasögon för varumärket, "Jennies val", och hennes bästa stylingtips.

Artikeln är inte annonsmärkt, men Bonnier Tidskrifters digitala chef Frida Boisen förklarade för Resumé att det inte fanns skäl till det. Tidningen hade nämligen inget samarbete med Specsavers.
– Jennie Hammar är en av våra absolut mest älskade bloggare och influencers och följs varje vecka av tiotusentals följare just för att hennes personliga stil inspirerar så. Vi tyckte att det var kul att be Jennie berätta om sina bästa stiltips och inte minst glasögontips nu när hon är aktuell med Specsaverskampanjen Jennies val.

Varför är den inte annonsmärkt?
– För att artikeln är en redaktionell text.

Var drar ni gränsen för textreklam på Amelia?
– Vi som många andra tidningar världen över skriver redaktionellt om när stjärnor ingår samarbeten med varumärken - att Zlatan byter sponsorskap på skor skriver självklart sportredaktioner om, precis som att exempelvis Dagens industri skrev om Charlie Sheens samarbete med intimproduktsmärket Lelo i förra veckan.

Nu, två månader senare, står det dock klart att Specsavers och Amelia har inlett ett kommersiellt samarbete i samband med annonsörens tävling "Årets glasögonbärare". Vinnaren kammar hem en styling och plåtning i Amelia tillsammans med andra- och tredjeplatstagaren, samt följa med till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt Ge Syn. Vinnare och semifinalister får också glasögon från Bruuns Bazaar.

Juryn består av tidningens bloggare Jennie Hammar, Hanna Bergroth, mode- och skönhetsredaktör, Niklas Berglind, stylist, bloggare och moderedaktör samt Marita Bertilson, Sverigechef för Specsavers.
– Jag är själv stolt glasögonbärare och älskar hur bågar kan lyfta och komplettera en outfit. Jag kommer att leta efter en person som inspirerar mig och som bär glasögon för att förstärka sin personlighet. Precis som jag gör, säger Jennie Hammar i ett pressmeddelande.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.