Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Därför backade medieköpen i mars

Publicerad: 12 april 2016, 07:55

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, minskade med hela 22,8 procent i mars. Men tappet kan till stor del förklaras av periodiceringseffekter.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometernStaffan Slörner

Under mars månad förmedlades drygt en miljard kronor av medlemsbyråerna i Sveriges Mediebyråer, visar Mediebyråbarometern. Det är väsentligt lägre än under samma månad i fjol. Men siffrorna är inte helt rättvisande. Detta kan till viss del förklaras med att att mars 2016 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2015. Men det finns också andra tänkbara orsaker.

– En förklaring till att medieinvesteringarna backar är sökvolymer och programmatic, som hos vissa byråer sköts i separata bolag. Ytterligare en förklaring kan vara att kategorin internet, som är den snabbast växande, i vissa fall inte går via den svenska mediebyrån. Delar av de programmatiska köpen på den svenska marknaden sköts internationellt och köpen genomförs från internationella mediebyråhubbar, och registreras därför inte som svenska köp, kommenterar Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer

Mediebyråbarometernas siffror är därför inte heöt rättvisande för hur det ser ut i verkligheten.
– Nedgången under årets första tre månader är inte en signal om lägre volymer, utan snarare en signal om en strukturell förändring på mediebyråmarknaden, säger Staffan Slörner.

Under mars månad minskade medieinvesteringarna i printkategorierna med 14,7 procent, och totalt under Q1 med 11,5 procent. TV backade med hela 35,1 procent under mars, och sett till Q1 har kategorin minskat med 9 procent.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.