Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Därför döper Ikea prylar efter våra Googlesökningar

Publicerad: 8 November 2016, 15:11

Ikea döpte om 100 av sina produkter efter de 100 mest googlade familjerelationsproblemen. Genomslaget blev stort. Nu berättar marknadschefen om idén bakom.


Ämnen i artikeln:

SEOÅkestam HolstPatrik Nygren-BonnierIKEAGoogle

Förra veckan berättade Resumé om Ikea Sveriges nytänkande kampanj i samarbete med byrån Åkestam Holst. Den som till exempel googlar "Svårt att väcka tonåring" blir erbjuden en borrmaskin med samma namn.

LÄS MER: Ikea döper möbler efter Googlesökningar

Artikeln fick stort genomslag, och den fyndiga kampanjen har fått stort genomslag inom Sveriges gränser så väl som globalt.
– Vi är väldigt glada för spridningen. Det var en av våra förhoppningar att människor skulle bli nyfikna och dela med sig, säger marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier.

Varför gjorde ni det här?
– Vi har konceptet "Där livet händer" där vi visar att vi är en del av svenskarnas vardag, och att Ikea har smarta lösningar på alla situationer i människors vardagsliv. Och när alla idag använder sig av Google för att hitta lösningar på sina relationsproblem, tyckte vi att det var självklart att vi på Ikea kan svara upp med våra produkter som lösningar på människors problem.

Hur gick ni vidare?
– Det skedde i ett nära samarbete med Google. De gav oss de 100 vanligaste sökningarna på relationsproblem. Sedan jobbade vi vidare internt och tillsammans med byrån för att hitta lösningarna. Vi har 9500 olika produkter så det finns en del att välja mellan, säger han och fortsätter:
– Vi har funnits i Sverige i 75 år, och vi har som affärsidé att bidra till en bättre vardag. Det handlar om att lösa vardagsproblem där våra produkter kan vara till hjälp.

Ikeas övergripande kommunikationskoncept kallas "Där livet händer". Tidigare under hösten hyllades varuhuskedjan för deras skildringar av människors vardag, exempelvis delad vårdnad av barn. Sökordskampanjen är att betrakta som en förlängning på samma tema.
– Tanken med konceptet är att vi ska vara väldigt nära människors vardag. Och träffar man rätt, som vi upplever att vi har gjort med "Där livet händer", så skapar det engagemang och uppmärksamhet. Vi känner att vi har hittat ett bra spår med ett koncept som har stor spännvidd, säger Patrik Nygren-Bonnier.

Här är några av de sökningar man kan göra:

- Min sambo snarkar
- Min man somnar i soffan
- Hon vill inte kramas
- Min syster tar mina saker
- Min son spelar för mycket
- Hitta tillbaka till varandra
- Svårt väcka tonåring
- Hur man övertalar sina föräldrar
- Fått bonusbarn på köpet
- För mycket skärmtid
- Varför kan män inte öppna sig

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.