Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Därför lanserar nikotinutmanaren med Silverstedt och Rapace på Memmo

Publicerad: 22 december 2020, 07:54

Svenskgrundade Another Snus Factory använder Memmo för att sätta sina tobaksfria nikotinpåsar Loop på kartan. Efter att Resumé reagerat på formuleringen: ”Efter att ha träffat dig en gång vill man hänga med dig varje dag” har varumärket valt att klippa om filmerna.


Memmo lanserades för ett år sedan. En plattform där privatpersoner kan köpa videohälsningar från kändisar. Nyligen gavs annonsörer möjligheten att sponsra hälsningar och Another Snus Factory är ett av de första bolagen att annonsera på Memmo. Ett sätt att testa målgruppen på plattformen och vara flexibla i uppbyggandet av det nya varumärket Loop, nikotinpåsar som ingår i den växande marknaden för tobaksfria nikotinprodukter.

Another Snus Factory lanserades under 2019 och den första produkten Loop, släpptes lagom till coronautbrottet i mars. Det gjorde att marknadschefen Mette Krabbe snabbt fick ändra strategi. Bland annat fanns en plan att fokusera på den norska marknaden med försäljning vid gränsen. När portarna mellan länderna stängdes försvann hela den exponeringsytan och kampanjen fick ställas in. I stället uppstod ett behov av att snabbt etablera en digital försäljning och fyra dagar senare fanns produkterna på snusbolaget.se, Sveriges största portal för snusförsäljning på nätet. 

Tanken att under sommaren synas på fysiska arenor ställdes också om och när varumärket nu lanseras sker det med en kombination av butiksmarknadsföring och digital synlighet.

Till lanseringen har designbyrån 25 AH tagit fram en ny förpackning, som enligt marknadschefen Mette Krabbe är branschens första hållbara snusdosa.

Bakom lanseringskampanjen ”Välkommen till världen” för digitala medier ligger Redgert Comms. 

– Vi inriktar oss till en medveten målgrupp, generation Z och millenials. Personer som har vissa värderingar och vill göra miljömedvetna val. Personer över 18 år som tycker det är viktigare att varumärket står för vissa värderingar. För att nå dessa behövs ett personligt uttryck, säger Mette Krabbe. 

Varför har ni valt Memmo som kanalval?
– Som nystartat företag passar det oss att hitta nya sätt att göra saker på. Det gäller både produkten och marknadsföringen. För att bli relevanta och bygga en relation till målgruppen. Vi vill också vara ett bolag som anpassar våra lösningar och val och ambassadörer. Vi vill kunna var flexibla i stället för att jobba med avtal som löper över längre tid. Vi kommer testa många profiler på vägen. 

I ett första steg påbörjade bolaget ett samarbete med MMA-fightern Alexander ”The Mauler” Gustafsson. I lanseringskampanjen för Memmo, Facebook och Instagram har varumärket tagit hjälp av Ola Rapace och Victoria Silverstedt. Nya personligheter kommer att tillkomma löpande i marknadsföringen.  Marknadschefen kommer sedan utvärdera profilerna som används utifrån vilka som har högst räckvidd.




Vad vill ni ta för position framöver?
– Positionen som ett innovativt bolag, både i produkten och i hur marknadsföringen ser ut. Till skillnad från de etablerade tobaksjättarnas profil har sitter inte vi på samma tungrodda strukturer och har därför större möjlighet att ställa om. 

Mette Krabbe ser en stor rörlighet i kategorin tobaksfria nikotinprodukter. Marknadschefen tror att varumärke blir centralt för att slå igenom i genren.

Ser ni Memmo som ett långsiktigt kanalval?
– Det är ett sätt att skapa content kostnadseffektivt. Vi kan betatesta profiler och se vad våra kunder gillar

Under torsdagen konfronterade Resumé Another Snus Factory via bolagets pr- med en sägning i Memmo-videon med Ola Rapace med budskapet: ”Efter att ha träffat dig en gång vill man hänga med dig varje dag”. 

Resumé ställde sig frågande till om det var en etisk försvarbar formulering i marknadsföringen eftersom det rör sig om ett beroendeframkallande ämne i nikotin, även om tobaksfria nikotinprodukter än så länge inte lyder under tobakslagen. 

Efter ett dygn meddelade marknadschefen Mette Krabbe att formuleringen har klippts bort i videon.

– Det var en olycklig formulering och vi har valt att klippa om filmen för att ta bort det som sades. Vi är öppna för feedback och jag förstår om det kan tolkas som att vi uppmanar till ett beroende även om det så klart aldrig var vårt syfte. 

Manuset till filmen togs fram av pr-byrån och godkändes sedan av kunden.

– Det vi avsåg var att våra kunder har en personlig relation till varumärket och vill hänga med det. Ingen beroenderelation.

Att man vill hänga med varumärket varje dag inte den beroendeframkallande produkten?
– Ja, exakt.

I dag omfattas inte tobaksfria nikotinprodukter av bestämmelserna om marknadsföring i tobakslagen. Detta har fått organisationer som jobbar med tobakskontroll att reagera, kritiker anser att produkterna borde lyda under lagen eftersom nikotin utvinns av tobaksplantan. Sedan i våras utreds frågan om produkternas försäljning och marknadsföring på uppdrag av regeringen.

Syftet är att säkerställa att lagregleringen av tobak, e-cigaretter och påfyllnadsbehållare, samt tobaksfria nikotinprodukter och andra produkter som används på ett likartat sätt som tobaksvaror, är sammanhållen.

Utredningen ska också se över regelverket kring marknadsföring och sponsring av tobaksvaror, e-cigaretter och påfyllningsbehållare. 

Fakta

Varumärket Loop lanserades 1 mars 2020 och säljer på 16 marknader runtom i världen. Redgert Comms initiativ med Victoria Silverstedt, Ola Rapace och Gunilla Persson är bolagets första breda varumärkeskampanj

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.