Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

DDB-höjdare: ”Dags att överge Facebook”

Publicerad: 8 April 2014, 15:03

Håller Facebook som marknadsföringskanal?

Reklambyrån DDB:s digitala chef, Carl Nordling, ställer sig frågande till Facebook som marknadsföringskanal – när det finns gratisplattformar som Twitter, Tumblr och nyhetsbrev. Men Jan Fredriksson på Facebooks pr-byrå slår tillbaka mot kritiken och menar att mediet når många.


Ämnen i artikeln:

FacebookDDB

Sedan en tid tillbaka kan företag betala för att marknadsföra sina inlägg på Facebook. Men en algoritm bestämmer vilka som får se inläggen – och inte.

Carl Nordling på DDB säger att det är svårt att ha en marknadsföringsstrategi när man inte vet vem som kommer att se inlägget.   

– Jag är kritisk till att man måste köpa sig synlighet. Man når inte nödvändigtvis de som lajkat ens sida, säger han och fortsätter:  

– Istället kan man som varumärke leta plattformar som är spännande och på gång. Och som inte kostar något.

Trots sin kritiska inställning tycker han möjligen att Facebook kan användas som ett komplement – men då måste man tänka till kring strategin.  

– Om man ska investera behöver man se till att innehållet är kreativt, intressant och bra och sluta med standardinlägg. Man måste lägga lika mycket kärlek på ett Facebook-inlägg som på en stor 360-kampanj. Annars blir det lite som att annonsera nere i tunnelbanetunnlarna i stället för på perrongen, säger han.  

Men Jan Fredriksson köper inte argumentet utan menar att mervärdet är att man når fler än bara de som gillat ens sida.

Han säger att en annan anledning till varför företag ska betala för att använda Facebook som marknadsföringskanal är mixen av människor.

– I dagsläget är det Facebook som har den största och bredaste spridningen mellan könen och ålder. Det går inte att komma ifrån att Facebook har en svårslagen räckvidd. Om man som varumärke vill nå ut till sin målgrupp är det svårt att hitta en bättre plattform, säger han.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.