Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

De gör låtar till reklamyta på Spotify

Publicerad: 13 November 2020, 12:28

Bye Bye Bicycle.

Foto: Press

Istället för att betala för medieutrymme har Göteborgsbandet Bye Bye Bicycle i stället bytt namn på alla sina gamla låtar – med en uppmaning om att lyssna på det nya albumet. ”Idag behöver artister göra mer än bara bra musik för att nå ut”, säger Anders Malm, copywriter på reklambyrån Milk.


Ämnen i artikeln:

MilkSpotifyReklam

Hur når man egentligen ut till människor med en minimal budget? Den frågan ställde sig reklambyrån Milk och bandet Bye Bye Bicycle inför, i samband med lanseringen av albumet som nu sätter punkt för musikernas åtta år långa uppehåll. 

Nu har de, som första band i världen enligt egen utsago, använt en så kallad outnyttjad möjlighet på Spotify. På bandets alla gamla låtar har nu en parentes lagts till, som dels knyter an både till den befintliga låttiteln och sedan gör reklam för det nya albumet. Till exempel: låten ”Hold” heter nu ”Hold (On - Brand New Opus ”Specular” Drops Soon)” och låten ”Tears”  heter nu ”Tears (Of Joy When ”Specular” Drops)”. 

– Idag behöver artister göra mer än bara bra musik för att nå ut. Genom att addera skräddarsydda parenteser till låttitlarna förvandlade vi de gamla låtarna till annonser för de nya, säger Anders Malm, copywriter på Milk, i ett pressmeddelande.

Enligt bandets sångare André Vikingsson har de behövt tänka på en del regler för att genomföra namnändringen. Fansen sägs uppskatta initiativet, och kampanjen har synts i fler än 15 000 spellistor. 

Andra band och artister som lanserat sin musik på annorlunda vis är Radiohead, som 2007  lät fansen själva sätta priset på albumet In Rainbows. 2009 lanserade Moneybrother plattan ”Real Control” med en tomatsoppa, och 2016 gick fans gissa texten till Veronica Maggios ”Ayahuasca” innan den släpptes. 

Resumé söker Spotify. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

MilkSpotifyReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.