Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 24 november 2016, 13:24
Foto: Andreas Elgstrand
MTG säljer störst andel av reklamkontakterna via programmatiska köp – Aftonbladet minst. Det visar nya siffror från MMS.
Sedan oktober i år har MMS som första onlinevideovaluta i världen även redovisat programmatiska köp. Under perioden 1 oktober till 15 november köptes totalt 14 procent av alla reklamkontakter programmatiskt. I spetsen ligger MTG TV som sålde drygt hälften (57 procent) av sina kontakter genom automatiserade annonsbörser.
– Vi är glada att kunna komplettera vår onlinevideovaluta med programmatiska köp. Särskilt som vi är först i världen. Vi kommer att arbeta vidare med mätningen av programmatiska köp och öka detaljnivån i rapporteringen, men det här är ett första steg, säger MMS Onlinechef Mats Lindkvist i en kommentar.
På andra sidan skala ligger Aftonbladet som endast säljer fyra procent av sina webb-tv-annonser via programmatic.
Hela listan:
MTG 57 % TV4 20 % Discovery Networks 18 % Aftonbladet TV 4 %
Källa: MMS.
Fredrik Thambert