Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

De säljer mest via programmatic

Publicerad: 24 November 2016, 13:24

Foto: Andreas Elgstrand

MTG säljer störst andel av reklamkontakterna via programmatiska köp – Aftonbladet minst. Det visar nya siffror från MMS.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticAftonbladetDiscovery Networks SwedenMTG TVMMSTV4webb-tv

Sedan oktober i år har MMS som första onlinevideovaluta i världen även redovisat programmatiska köp. Under perioden 1 oktober till 15 november köptes totalt 14 procent av alla reklamkontakter programmatiskt. I spetsen ligger MTG TV som sålde drygt hälften (57 procent) av sina kontakter genom automatiserade annonsbörser.

– Vi är glada att kunna komplettera vår onlinevideovaluta med programmatiska köp. Särskilt som vi är först i världen. Vi kommer att arbeta vidare med mätningen av programmatiska köp och öka detaljnivån i rapporteringen, men det här är ett första steg, säger MMS Onlinechef Mats Lindkvist i en kommentar.

På andra sidan skala ligger Aftonbladet som endast säljer fyra procent av sina webb-tv-annonser via programmatic.

Hela listan:

MTG  57 %   TV4 20 %   Discovery Networks 18 %   Aftonbladet TV 4 %

Källa: MMS.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.