Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

De startar en fond för att sätta färg på samhället

Publicerad: 2 Maj 2016, 13:47

Hur kan ett färgvarumärke vara med och bidra till ett bättre samhälle? Alcros svar: en fond som ska hjälpa till att sätta färg där det behövs.


Ämnen i artikeln:

CSRReklamkampanjAlcroLe Bureau

Alcros färgfond ska ge allmänheten möjlighet att förverkliga samhällsnyttiga måleriprojekt. Det betyder att de kommer bidra med färg i projekt där det krävs ommålningen, men där budgeten är begränsad. Färgvarumärket exemplifierar med slitna asylboenden, bortglömda föreningslokaler eller mörka gångtunnlar.
– I praktiken kommer vem som helst att kunna ansöka med sitt måleriprojekt via Färgfondens webbsida. Därefter väljer en jury med representanter från Alcro ut vilka projekt vi vill stötta. Slutligen distribuerar vi färgen och hjälper utvalt projekt att realiseras, säger Karin Stålhammar, ansvarig hos Alcro, i en kommentar.

Professionella målare kan också anmäla sitt intresse för att bli Målarvolontär, och på så sätt bidra till att färgen kommer på plats.

Konceptet med Färgfonden är framtaget i samarbete med Le Bureau. För att berätta om initiativet kommer Alcro att köra reklamfilm i TV4 samt i digitala kanaler. Projektet ska dokumenteras och visas upp löpande.
– Vi är mycket stolta över Färgfonden – och ännu mer kommer det kännas när de första projekten redovisas på alcro.se/fargfonden, säger Toni Donnelly, projektledare på Le Bureau.

Arbetsgrupp Le Bureau:
Strateg: Claes Kjellström
Projektledare: Toni Donnelly
Produktionsledare: Ulrika Andrinsson
Art Director: Emma Eriksson
Copywriter: Martin Johansen
Final Art: Kalle Garmark

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.