Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 24 Februari 2015, 10:25
Printannons från Volvo
Foto: Kampanjbild
Mediebyråbarometern för januari månad visade det största printraset på länge. Samtidigt visar siffror från TNS Sifo att annonsörer som Volvo och Unilever ökade sina printinvesteringar under perioden.
Senaste Mediebyråbarometern var ingen ljus läsning för tidningshusen. Minskningen i print var den största på 18 månader: -23,9 procent för storstadspress och -22,8 procent för kvällspress.
– Det vi kan se är att print sjunker snabbare än tidigare, men nedgången i print är strukturell och därför inte förvånande även om den är större än tidigare, sade Jochum Forsell, vice vd IUM i ett pressmeddelande i samband med Mediebyråbarometern.
Det finns dock annonsörer där print i allra högsta grad är en del av mediemixen. På TNS Sifos lista över de tio största annonsörerna i medieslaget för januari månad har Coca-Cola, Volvo och Unilever kraftigt ökat sina bruttoinvesteringar i print.
Talande för tidningsannonserings nedgång är siffrorna för de två största svenska printannonsörerna i januari 2015. Ica, etta på listan har minskat sina investeringar i kanalen med 42,5 procent medan Telia har dragit in sina printköp med 33,7 procent jämfört med motsvarande period 2014.
Topp 10 – Printannonsörer i januari 2015 (Tkr)*
Annonsör 2014 2015 Differens
Ica 100584 57827 -42,5 Telia 61864 41037 -33,7 Volvo 28859 33659 16,6 Com Hem 18994 32520 71,2 Sova Sängbutiken 31332 31447 0,4 Coca-Cola 24389 29006 18,9 Volkswagen 45389 28840 -36,5 Coop 51264 28213 -45 Unilever 25688 27814 8,3 Mio 28231 27804 -1,5
*= Bruttoinvesteringar från TNS Sifo