Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

De svenska reklamköparna som fortfarande tror på print

Publicerad: 24 Februari 2015, 10:25

Printannons från Volvo

Foto: Kampanjbild

Mediebyråbarometern för januari månad visade det största printraset på länge. Samtidigt visar siffror från TNS Sifo att annonsörer som Volvo och Unilever ökade sina printinvesteringar under perioden.


Ämnen i artikeln:

TeliaTNS SifoMediebyråbarometernVolvoUnileverIcaCoca-Cola

Senaste Mediebyråbarometern var ingen ljus läsning för tidningshusen. Minskningen i print var den största på 18 månader: -23,9 procent för storstadspress och -22,8 procent för kvällspress.

– Det vi kan se är att print sjunker snabbare än tidigare, men nedgången i print är strukturell och därför inte förvånande även om den är större än tidigare, sade Jochum Forsell, vice vd IUM i ett pressmeddelande i samband med Mediebyråbarometern.

Det finns dock annonsörer där print i allra högsta grad är en del av mediemixen. På TNS Sifos lista över de tio största annonsörerna i medieslaget för januari månad har Coca-Cola, Volvo och Unilever kraftigt ökat sina bruttoinvesteringar i print.

Talande för tidningsannonserings nedgång är siffrorna för de två största svenska printannonsörerna i januari 2015. Ica, etta på listan har minskat sina investeringar i kanalen med 42,5 procent medan Telia har dragit in sina printköp med 33,7 procent jämfört med motsvarande period 2014.

Topp 10 – Printannonsörer i januari 2015 (Tkr)*

Annonsör                                                           2014          2015    Differens


      Ica 100584 57827 -42,5   Telia 61864 41037 -33,7   Volvo 28859 33659 16,6   Com Hem 18994 32520 71,2   Sova Sängbutiken  31332 31447 0,4   Coca-Cola  24389 29006 18,9   Volkswagen  45389 28840 -36,5   Coop 51264 28213 -45   Unilever  25688 27814 8,3   Mio 28231 27804 -1,5    
*= Bruttoinvesteringar från TNS Sifo

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.