Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Dove slår ett slag för naturlig skönhet med osminkat Amelia

Publicerad: 6 april 2017, 08:06

Carin da Silva, osminkad på Amelias omslag.

En osminkad Carin da Silva pryder Amelias omslag, en lika ofixad Martina Bonnier bloggar om naturlig skönhet och Elaine Eksvärd visar upp sin autentiska fresh-out-of-bedlook. Allt när Bonnier Tidskrifter och Dove kampanjar ihop.


Ämnen i artikeln:

DoveBonnier TidskrifterAmelia

Dove tar hjälp av Bonnier Tidskrifters profiler för att driva debatten #realbeauty. Idén kommer från mediebyrån Mindshare. Dove har i över ett decennium gjort sig kända för sitt arbete med att ändra kvinnors syn på sin egen skönhet och öka deras självkänsla med budskapet– "Real Beauty by Real Women".

I flera sammanhang har varumärket hyllat naturlig skönhet genom att aldrig använda modeller i reklamkampanjer utan i stället visa oretuscherade bilder på vanliga kvinnor. I år förs debatten #realbeauty bland annat genom Bonnier Tidskrifters osminkade profiler.

– Bilden av kvinnor i media är ofta stereotyp, hårt retuscherad och långt ifrån den naturliga kvinnan. De här ouppnåeliga idealen leder till ökad press på kvinnor och sämre självkänsla. Vi utmanade därför Bonnier Tidskrifter att lyfta fram den vackra, naturliga kvinnan, säger Linda Larsson, marketing manager personal care på Unilever Sverige i en kommentar

Emelie Briston, projektledare på Mindshare säger om kampanjen:

– Vi är så glada att Bonnier Tidskrifter tog sig an uppgiften att tillsammans med Dove driva denna viktiga fråga, bland annat genom något så drastiskt som ett osminkat omslag.

Utöver deras egna bloggare och chefredaktörer kommer också förebilder som boxaren Klara Svensson samt Mästarnas Mästare-vinnaren och hockeyprofilen Danijela Rundqvist ge sin syn på #realbeauty under våren.

Arbetsgrupp Unilever:
• Linda Larsson, Marketing Manager Personal Care
• Charlotte Hansson, Brand Manager
Arbetsgrupp, Mindshare:
• Daniel Lingenholm, Solution Planner
• Calle Cederholm, Solution Planner
• Fredrik Hermelin, Digital Strategy
• Emelie Briston, Solution Manager
Arbetsgrupp, Bonnier Tidskrifter:
• Key Account Manager: Christina Dahlberg
• Kund- och Konceptansvarig: Rebecka Edgren Aldén
• Creative Director: Ida Fridh
• Produktionsledare: Andrea Tham

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.