Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Dove stoppar kampanj efter massiv kritik

Publicerad: 11 juli 2017, 07:28

Unilever drar tillbaka kampanjen "Baby Dove" sedan annonsören anklagas för att stå bakom motståndare till att amma ute på stan.


Ämnen i artikeln:

DovePrintUnilever

Unilever gick nyligen ut med en policy som slog fast att 50 procent av deras varumärken ska vara syftesdrivna. Dove har gått i bräschen för detta under de senaste åren, men den hyllade annonsören har på kort tid hamnat i blåsväder två gånger om.

De kroppsformade förpackningarna som lanserades med buller och bång i våras anklagades för att objektifiera kvinnokroppen. Nu tvingas varumärket stoppa den rikstäckande brittiska kampanjen "Baby Dove".

Annonsen slog fast "75 procent säger att amning i offentligheten är okej, 25 procent säger ta bort dem... Hur gör du?"

Kampanjen har resulterat i en kritikstorm och 378 anmälningar hos den brittiska reklamombudsmannen. Men annonserna kommer aldrig att behöva utredas sedan Unilever dragit tillbaka markandsföringen.

En talesperson från Unilever säger till Campaign:
"Annonsen, precis som kampanjen i sin helhet, syftade till att hylla mångfalden bland föräldrar i Storbritannien och deras val. Men vi inser att budskapet inte landade på det sätt som vi hade hoppats på och vi ville inte uppröra någon. Därför har vi valt att stoppa kampanjen."

På sin hemsida har Dove skrivit: "Våra milda babyprodukter passar även när du ser över ditt nyfödda barn. Oavsett om du tillhör de 66 procent som tycker det är okej med offentlig amning eller de 34 procent som tycker tvärtemot. Vi är med dig varje steg på vägen, vilket val du än tar"

Många konsumenter har tolkat budskapet som att Dove står bakom kritiker mot amning i offentligheten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DovePrintUnilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.