Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 20 februari 2017, 09:46
Markus Reklambyrå har utnyttjat att video inte automatiskt spelas med ljud på Facebook. I filmen berättar en kvinna om de vanligaste tecken på att en relation är på väg åt fel håll – men bara för de som satt på ljudet. I kommentarsfältet delar flera kvinnor med sig av sina egna erfarenheter.
Ämnen i artikeln:
Markus ReklambyråSyftet med reklamfilmen för Kvinnojouren Ellinor i Linköping är att lyfta fram det stora mörkertalet när det kommer till våld i nära relationer. Markus Reklambyrå har lutad sig mot en av de största begränsningarna med Facebook, att video inte automatiskt spelas med ljud, för att berätta om hur många kvinnor gömmer sig bakom en vacker fasad.
När ljudet inte är påslaget ser det ut som ännu en person som ska berätta om sitt lyckliga, framgångsrika liv. Men genom minspelet förstår man att det är någonting i hennes historia som skaver. Vad det är får tittarna reda på när ljudet slås på. Filmen syftar till att sänka trösklarna för att be om hjälp i hopp om att få fler att våga agera i tid.
Filmen har i helgen fått spridning på sociala medier, med omkring 10 000 delningar bara i Sverige och i kommentarsfältet väljer många kvinnor att öppet beskriva sina erfarenheter av förtryck:
"Känner igen mig i detta. Jag har gått igenom detta. Det tog år att våga lämna detta helvete. Det tog år innan jag kunde glömma och förlåta för att gå vidare. Men än idag finns rädslan kvar.", skriver till exempel en användare.
Hon får svar av Kvinnojouren Ellinor:
"Starkt av dig att du tog dig ur relationen. Vi på kvinnojouren finns för dig och lyssnar om du skulle vilja prata mer."
I kommentarsfältet berättar går flera andra kvinnor öppet ut och berättar hur de utsatts för våld i sina relationer. En annan skriver:
"Sitter med tårarna rinnande... Hon är jag för ett par år sedan... Jag lyckades bryta mig loss..."
Ämnen i artikeln:
Markus Reklambyrå