Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Efter 70 år: Ikea skrotar katalogen

Publicerad: 7 december 2020, 14:19

Foto: IKEA / Handout

En ikonisk marknadsföringskanal försvinner när Ikea väljer att avveckla katalogen. ”Det har inte varit ett enkelt beslut att ta”, säger marknadschefen Per Stolt.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Ikea har i flera etapper digitaliserat sitt centrala marknadsföringsverktyg, den stora Ikea-katalogen. 2017 lanserades augmented reality-appen IKEA Places och under förra året kom katalogen för första gången i en digital upplaga.

Utvecklingen har skett i rask takt. För bara ett par år sedan utgjorde katalogen mer än hälften av marknadsbudgeten på årsbasis. Att bolaget nu efter 70 år väljer att lägga ned katalogen kommer i en tid där möbeljätten med flera innovationer gjort framsteg på miljöområdet och där varumärket allt tydligare positionerats kring hållbarhet.

Den första Ikea-katalogen kom 1951 och har genom historien blivit etablerat som ett klassiskt inslag med avtryck i svenska hem. I augusti kom den senaste upplagan av trycksaken, som nu alltså blir den sista. Bakom beslutet ligger omvärldstrenderna och den förändrade mediekonsumtionen.

– Det har inte varit ett enkelt beslut att ta. Men nu startar vi en ny resa, säger Per Stolt, marknadschef för Ikea Sverige, till Expressen.

Under den sista tiden har Ikea testat olika sätt att distribuera katalogen samt utvecklat formatet. När dessa test har utvärderats kom Ikea till slutsatsen att helt sluta med katalogen, som försvinner både som tryckt och digital version. Nästa år kommer Ikea att släppa en bok om katalogen med inspiration och tips om heminredning. Framöver väntar ett nytt sätt för Ikea att kommunicera produktbilder och inspiration som fortfarande kommer att vara hörnsten i företagets marknadsföring.

Enligt vd för Ikea Systems vd Konrad Grüss har möbeljätten diskuterat en nedläggning under flera års tid. 2020 års coronapandemi har skyndat på beslutet.

Pengarna som Ikea sparar in på nedläggningen av katalogen kommer återinvesteras i Ikeas digitala och sociala kanaler samt i butikerna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.