Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Efter kritiken mot Ica – släpper ny reklamfilm med facit

Publicerad: 24 September 2015, 07:24

Ica fick tidigare stark kritik från döva efter sin senaste reklamfilm – nu släpps en ny version med facit.


Ämnen i artikeln:

KingICAReklamfilm

Resumé har tidigare rapporterat om att Ica och reklambyrån Kings film för att uppmärksamma Dövas dag blev kritiserad. I filmen använder sig Ica-Stig  av teckenspråk för att visa sina varor. Reklamfilmen hade textning med vad Ica-Stig trodde att han fick lära sig.

Videon väckte upprörda känslor på Icas-Facebooksida:

"Sveriges befolkning diskuterar att det är så hemskt viktigt att vara empatisk med hela världen och acceptera alla för vilka de är trots ursprung, religion, etnicitet, utseende eller handikapp (...) Därför gör detta mig så enormt arg. Här driver självaste ICA med det svenska teckenspråket!? Ett språk som man kämpat för at erkänna och lyckades till slut 1981 och de hörselskadade barnen blev äntligen inte längre tvungna att lära sig prata, de fick en egen identitet med språket de äntligen fick använda", skrev en användare.

Efter kritiken lanserar nu Ica en ny reklamfilm med facit som visar vad Stig egentligen säger.

"jag är en snål gubbe som inte vill betala min teckenspråkslärare", är en av meningarna som framkommer och när Ica-Stig egentligen tror att han säger "Trevlig helg" säger han egentligen "Jag är en lättlurad idiot".

Den nya reklamfilmen finns redan i sociala medier och börjar sändas på tv i morgon fredag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KingICAReklamfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.