Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Efter nätsuccén: ICA har blivit nedringda

Publicerad: 19 November 2014, 14:47

Ica tror på retropåsar.

Foto: Ica Kvantum Liljeholmen.

En av ICA:s butiker införde den lilla prickiga godispåsen från förr. Nu har initiativet spridit sig och påsen används för att marknadsföra butiken. – Jag har blivit nedringd, säger Magnus Westman, försäljningschef på ICA Kvantum Liljeholmen.


Ämnen i artikeln:

Ica

Resumé har tidigare rapporterat om att ICA-butiken i Liljeholmen infört den prickiga lilla godispåsen från 1970 och 1980-talen.

Nu kör butiken hårt på att marknadsföra påsen som pryder alla fyra stortavlor utanför butiken.

– Antalet köp på lösviktsgodis har de ökat sedan vi införde påsen. Men snittköpen har gått ner marginellt, säger Magnus Westman till Resumé.

Sedan påsen infördes har Magnus Westman fått samtal från många andra ICA-butiker som vill införa påsen och marknadsföra sig på liknande sätt. Även privatpersoner har hört av sig till honom.

– Senast i dag ringde en person uppifrån Arvidsjaur som skulle ha en klassfest för sin son och frågade om hon kunde få några påsar av mig eftersom den lokala handlaren inte hade några. Jag skickade upp ett par stycken. Det känns bra att Kvantum Liljeholmen gjort sig känd även där uppe.

Att pås-marknadsföringen ökat antalet godisköp tror Magnus Westman beror på igenkänningsfaktorn.

– Det väcker känslor från barndomen. Sen tror jag att det känns bättre med en liten påse. Godis är den typen av produkt man unnar sig ibland – och då kan påsen minska det dåliga samvetet över sötsaker.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Ica

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.