Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Efter pedofilskandalen: ATG pausar all Youtube-annonsering

Publicerad: 25 Februari 2019, 14:19

Den senaste veckan har Youtube återigen varit i strålkastarljuset på grund av annonser som dyker upp i samband med problematiskt innehåll. Researrangörerna TUI och Ving ser allvarligt på problemen medan ATG pausat sin annonsering på plattformen helt.


Ämnen i artikeln:

VingYoutubeTUI

Youtube har de senaste åren haft återkommande problem med att annonser syns i samband med stötande innehåll. För två år sedan, då annonser syntes i samband med IS-propaganda, var kritiken speciellt häftig och mediebyrån Havas valde då att pausa annonseringen på Youtube för alla sina kunder på den brittiska marknaden. Mediebyrån hade då kunder som O2, BBC, Dominos och Hyundai.

Förra veckan återaktualiserades problematiken igen då branschkommentatorn Philip DeFranco uppmärksammade att kommentarsfälten för videos under söktermen "bikini haul" användes för att slussa användare vidare till innehåll kopplat till pedofili.

Sedan avslöjandet har annonsörer som Epic Games, Nestlé, Disney och IKEA pausat all sin annonsering på Youtube. Andra aktörer har kontaktat Youtube och bett dem utreda problemen.

Youtube har svarat genom att ta bort 400 konton och raderat miljontals kategorier.

– Alla former av innehåll, inklusive kommentarer, som sätter unga användare i en farlig situation är motbjudande och något vi har tydliga regler om. Det är fortfarande mycket jobb kvar att göra och vi jobbar för tillfället på metoder som gör att vi kan fånga upp problemen så fort de dyker upp, säger en talesperson från Youtube.

Ett segment där Youtube är en viktig plattform för att nå en ung digital målgrupp är resesegmentet med aktörer som TUI och Ving, aktörer som dessutom ofta har barn med i sina reklamkampanjer.

Har ni övervägt att stoppa annonseringen?

– Just nu går vi inte med någon Youtube annonsering, men om vi hade så hade vi pausat annonseringen i väntan på mer information från Youtube, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

– Inte den här gången. Vi jobbar väldigt mycket med "brand safety" och har en restriktiv lista med kanaler som vi går på. Vi får offra en del räckvidd men det är det värt, säger Johan Ydring, varumärkes- och brand performance-chef på TUI.

– Företag som Facebook och Google hör till de mäktigaste i världen, och att vara störst kommer med ett ansvar. Det här är högst olämpligt och vår annonsering på Youtube har därför pausats tills vidare. Så vitt jag vet har vår reklam inte visats i anslutning till de aktuella klippen men vi vill inte associeras med den typen av innehåll, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

Hur allvarligt är det som kommit fram?

– Det är allvarligt och belyser återigen vikten av att vi som annonsörer är noggranna och har tydliga processer kring våra mediaval, säger Claes Pellvik.

– Det är allvarligt om man som annonsplattform inte kan hålla rent på sin egen bakgård. Till slut slår det tillbaka på plattformen och det är det Youtube/Google märker av just nu. Jag förstår att det med deras distributionsmodell är svårt att få bukt med men det är deras ansvar, säger Johan Ydring.

– Det är bra att flera aktörer tar ställning. Nu hoppas vi att det stramas åt så att det inte kan ske igen, säger Sten Andersen.

Är det här något som på riktigt påverkar hur ni ser på Youtube som kanal?

– Ja vi kommer följa noggrant vad Youtube återkommer kring vad man ska göra för att säkerställa att Youtube är en säker och relevant annonsplattform i framtiden, säger Claes Pellvik.

– Vi har en bra dialog med Google och de annonsplattformar de erbjuder. Vi är inte alltid överens men det viktiga är att det finns en dialog. Från ett annonsörsperspektiv är det bra att såna här frågor kommer upp på bordet, det gör att Google måste vara mer öppna och tillmötesgående i samtal med branschen. Det gynnar alla, inklusive Google själva, säger Johan Ydring.

– YouTube, eller snarare Google, tar troligtvis sitt ansvar. Det är bra att det här uppdagas då det ger möjlighet till förbättring. Med det menar jag att det är värre när det sker i det dolda. Vi får se vad det mynnar ut i men som jag förstår det arbetar YouTube för fullt med att åtgärda det som hänt, säger Sten Andersen.

Hur central är Youtube i er mediemix?

– Den utgör en relativt sett liten del av totalen, säger Claes Pellvik.

– Det är ingen huvudkanal men utgör ett bra komplement till det övriga. Framför allt är det en av få kanaler som fortfarande har räckvidd i de yngre målgrupperna, säger Johan Ydring.

– Vi arbetar mycket med rörligt innehåll och har tidigare prisats för att vara bäst på YouTube. Kanalen har varit en del i mediemixen men det känns rätt att pausa den tills vidare, säger Sten Andersen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

VingYoutubeTUI

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev