Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Efter shamingtrend: TikTok stoppar bantningsreklam

Publicerad: 23 September 2020, 13:58

Under coronapandemin har TikTok identifierat ett problem med annonser för viktminskning och bantningshets bland användarna. Nu inför plattformen en rad begränsningar för att hindra att orealistiska kroppsideal och viktminskningsberättelser sprids.


Ämnen i artikeln:

TikTok

Viktstigma och bodyshaming har blivit allt mer förekommande på TikTok under 2020. Nu inför plattformen en rad uppdateringar av policyn, hårdare kontroll av användare och reklamsamarbeten. Bolaget inför även begränsningar mot annonser som bidrar till en negativ och skadlig kroppshets. Det rapporterar The Drum.

Som en del av dessa åtgärder kommer TikTok att gå hårt åt överdrivna påståenden och begränsa möjligheten att marknadsföra produkter för viktkontroll och säkra att den bara når användare som är 18 år eller äldre.

TikTok kommer också att införa en hårdare granskning av reklambudskap med underförstådda viktminskningskrav och viktminskningprodukter med stora löften i sina påståenden.  

Användarna kommer också att få utökade möjligheter att själva bestämma om de vill begränsa exponeringen för den här typen av reklambudskap, genom rapportering och blockering av funktioner samt kommentarfilter.

Som en del av sin nya strategi samarbetar TikTok med National Eating Disorder Association i USA.

Åtgärderna kan få stor betydelse i synnerhet med tanke på TikToks unga användarbas. Videoappen har tidigare kritiserats för spridningen av annonser som marknadsför olika typer av dieter med periodisk fasta. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTok

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.