Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Elbolagets hårda passning till branschen - vill förbjuda telefonförsäljning 

Publicerad: 3 Februari 2020, 12:45

En stor del av de klagomål som kommer in till Konsumentverket mot elbolag handlar om telefonförsäljningen vilket gör att flera svartlistas. Digitala elbolaget Tibber tar nu krafttag mot sin egen bransch för att få slut på telefonförsäljningen.


Hela 85 procent anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att telefonförsäljning borde vara olagligt. Det visar en ny undersökning genomförd av Norstat på uppdrag av Tibber. Nu vill elbolaget, som samarbetar med byrån  Wikberg & Frisk, driva försäljningsmetoden mot slutet och lanserar därför ett upprop med ambitionen att förbjuda telefonförsäljning i Sverige.

– Hur är det möjligt att vi år 2020 fortfarande använder en metod som i bästa fall är irriterande och som i värsta fall skapar allvarliga ekonomiska problem för människor? Telefonförsäljning skapar tillitsproblem för hela vår bransch. El är dessutom något som vi alla är beroende av - och det får inte utnyttjas. Vår förhoppning är att andra i branschen går samman med oss för att förbjuda telefonförsäljning, en gång för alla, säger Edgeir Vårdal Aksnes, vd på Tibber i en kommentar.

Uppropet bär namnet #Slutaring och uppmanar Tibber konsumenterna att skriva under en namninsamling om att förbjuda telefonförsäljning, som under våren kommer lämnas in till konsumentminister Lena Micko. På sajten uppmuntras konsumenter även berätta om sina upplevelser av telefonförsäljning.

Det digitala energiföretaget med kapital från Petter Stordalen i ryggen har kallats energibranschens rebell, och Vårdal Aksnes har tidigare refererat till de traditionella energiföretagen som en utdöende art. Initiativet att förbjuda telefonförsäljning är en del av en större insats för att förnya den svenska energibranschen.

Undersökningen visar också att nära hälften (45 procent) har känt sig lurade av telefonförsäljare och lika många (49 procent) känner någon som blivit lurad.Drygt hälften (54 procent) uppger att de har registrerat sig för att spärra sina nummer från att bli kontaktade av telefonförsäljare, varav nära nio av tio (87 procent) av dessa trots det har blivit kontaktade av telefonförsäljare. Nästan nio av tio (87 procent) litar inte på informationen de får från telefonförsäljare.

Undersökningen genomfördes som en webbenkät 2-9 januari 2019 av Norstat. Svarsfrekvensen var 35 procent och totalt har 1 010 respondenter 18-75 år svarat på enkäten som är riksrepresentativ.

Kampanjen är framtagen av Tibbers inhouse-gäng Släger och Department tillsammans med Wikberg & Frisk.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.