Medieval
En servett ska få fler att söka jobb på Pressbyrån och 7-Eleven
Publicerad: 24 maj 2023, 09:20
Foto: Kampanjbild
Servicehandeln är i stort behov av att rekrytera nya medarbetare. Pressbyrån och 7-Eleven testar ett nytt grepp i sin rekrytering med jobbkiosker som placeras runtom i Sverige. På servetter i butik uppmanas kunder att söka jobb i farten.
Statistik från Svensk Handel visar att butikssäljare är den yrkesroll i handeln med störst rekryteringsbehov. Fram till 2030 kommer branschen behöva rekrytera 48 000 butikssäljare. Pressbyrån och 7-Eleven lanserar nya metoder för att locka till sig kandidater, och gör det möjligt att söka jobb inne i butiken.
I ett första skede kommer så kallade jobbsökarkiosker att placeras ut i landet under sommaren. I båsen kan vem som helst kliva in och skicka en digital jobbansökan med en kort presentationsfilm.
I nästa steg, efter sommaren, kommer potentiella kandidater ha möjlighet att söka jobb direkt i butik, antingen via servetterna eller vid självskanningskassorna.
De första jobbkioskerna kommer att finnas på plats på Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 23 maj. Därefter ställs de ut i Stockholm, Malmö och Göteborg under sommaren.
Budskap om jobbsökarkampanjer kommer också att finnas på allt från knappar på personalens kläder och skyltar vid självscanningskassan till servetter som uppmuntrar en att söka jobb på antingen Pressbyrån eller 7-Eleven. Kunder på både 7-Eleven och Pressbyrån kommer ha möjlighet att söka jobb direkt i butik med hjälp av bland annat servetter från och med slutet på augusti.