Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

EU-valet: Partierna som lägger mest pengar på Facebook

Publicerad: 23 Maj 2019, 11:06

Socialdemokraterna och Centerpartiet lägger mest pengar på Facebookannonsering i samvand med EU-valet.


Ämnen i artikeln:

EUFacebookAnnonseringPolitik

Det visar en kartläggning som SvD har tagit fram inför valet till Europaparlamenetet på söndag. Socialdemokraterna och Centerpartiet är mest aktiva i sin annosering på Facebook. Mellan 1 mars och den 20 maj lade partierna 920 000 respektive 846 000 kronor på sponsrade inlägg med antingen det egna partiet eller partiföreträdare som avsändare. I Socialdemokraternas fall handlar det i storleksordningen om flera hundra annonser med en miljonpublik.

"Sociala medier och riktade annonser är ett av många sätt vi använder för att nå ut med vår politik i EU-valrörelsen. Vi vill vara där människor befinner sig, därför använder vi en kombination av klassiska metoder som att knacka dörr, valaffischera, annonsera i tv, men också sociala medier som Facebook och Instagram, skriver Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonsson i en kommentar till tidningen.

Så mycket har partierna investerat på Facebook inför EU-valet (kronor/ källa: SvD)

Socialdemokraterna 920 000

Centerpartiet 846 000

Moderaterna 510 239

Sverigedemokraterna 425 899

Kristdemokraterna 356 540

Liberalerna 287 067

Miljöpartiet 190 813

Feministisk Initiativ 132 118

Alternativ för Sverige 128 564

Vänsterpartiet 25 018

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.