Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Eurozonens annonsras är över

Publicerad: 7 April 2014, 09:56

Annonsinvesteringarna har sjunkit med 15 procent i Eurozonen sedan finanskrisen började 2007. Förra året skedde viss återhämtning och nu pekar kurvan svagt uppåt igen. Det visar den globala undersökningen Advertising Expenditure Forecasts från mediebyrån ZenithOptimedia.


Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Eurozonens annonsinvesteringar backade med 3 procent under 2013 och det  skedde framförallt under början av året medan flera tunga medieägare  rapporterade om ökningar i slutet av det året.

ZenithOptimedia räknar  med 0,7 procents tillväxt i Eurozonen i år – Finland, Italien och  Grekland fortsätter att backa under året, men återhämtar sig året  därefter.

Sammantaget innebär det en ökning med 1,6 procent under 2015 och 1,7 procent året efter.

Globalt  sett ökar annonsinvesteringarna från 3,9 procent under 2013 till 5,5  procent i år – 2015 och 2016 ligger ökningen på 5,8 procent respective  6,1 procent.

Här menar ZenithOptimedia att tillväxten drivs av  förbättringar i världsekonomin, ökad användning av automatiserade annonsköp  och snabb tillväxt när det gäller mobil annonsering.

– Annonsörers  självförtroende växer i takt med att världsekonomin återvänder till  stabil tillväxt. De kommer att finna en massa möjligheter att generera  stark avkastning på investerat kapital vad gäller snabbväxande digitala  medier, men man måste komma ihåg att tv har tappat sin kraft att nå ut  till stora och engagerade publiker, säger ZenithOptimedias globale vd,  Steve King i en kommentar.

Mediebyrån menar också att årets  investeringar drivs av Vinter-OS,, Fotbolls-VM och det så  kallade mellanårsvalet i USA.

ZenithOptimedia pekar på att  annonsörerna sitter med stora pengahögar och fina vinster, vilket gör  att får större möjligheter än tidigare att annonsera

Tv är  alltjämt det dominerande mediet och stod för 40 procent av  annonsinvesteringarna under 2013, vilket är nära dubbelt så mycket som  för nätinvesteringar.

Zenith räknar med att tv-investeringarna går från 4,4 procent under 2013 till 5,2 procent i år.

Internet  växer dock snabbast och ökade med 16,2 procent under 2013 och förväntas  få en genomsnittlig årlig tillväxt på 16 procent under 2014-2015.

Här  växer Display allra snabbast  – den förväntade tillväxten under 2016  ligger på 21 procent, medan banners och annat växer med 16 procent per  år.

Detta drivs bland annat av automatiserade annonsköp, sociala medier och olinevideos.

Zenith räknar också med att Internet Display-annonsering för första gången växer snabbare än sök år 2015.

Mobil  annonsering har fått rejäl fart och växer sex gånger så snabbt som  desktop-annonsering. Här räknar Zenith med en 50-procentig tillväxt  mellan 2013-2016, vilket drivs av den snabbt ökade användningen av  smarta telefoner och surfplattor.

Zeniths beräkningar för 2013 är att  mobilannonsering hamnar på 13,4 miljarder dollar, vilket motsvarar 12,9  procent av internetinvesteringarna och 2,7 procent av de totala  medieinvesteringarna.

Zenith beräknar att den siffran har ökat till  hela 45 miljarder dollar år 2016, vilket motsvarar 28 procent av alla  internetinvesteringar och 7,6 procent av de totala  annonsinvesteringarna.

“Det här betyder att mobilt hoppar förbi radio,  tidskrifter och utomhus och blir världens fjärde största annonskanal i  slutet av den period som vår undersökning omfattar, skriver Zenith.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.