Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Experterna: Nästa digitala steg

Publicerad: 2 Maj 2018, 07:47

Digitala medier tar över över 50 procent av mediebudgeten. Det lär inte minska de närmaste åren. Så hur bör svenska marknadsförare gå vidare?


Ämnen i artikeln:

Erik ModigFredrik HallbergDigitalisering

Cecilia Hjertzell, strategichef på byrån Odyssey.
"Tidigare har marknadsavdelningar haft till uppgift att driva trafik och inte så mycket beteenden. Men de som kommit längst i digitaliseringen har i dag fullt resultatansvar, även för försäljningen. Till viss del beror det på att man blivit bra på att mäta. Den stora frågan är om reklam har gett någon effekt. I dag måste marknadsavdelningarna bestämma om de ska anställa fler analytiker, köpa mer programvara – eller investera i annonser."


Mattias Boman, chef Accenture Interactive Nordic.
"Det gäller att bygga strukturkapital med egna digitala tjänster, appar och lösningar och på så sätt hjälpa konsumenter att komma direkt till plattformarna, utan att ta omvägen runt media, för att sedan finnas kvar i företagets ekosystem. Sen gäller det för företag att utveckla tjänsterna mer och mer för att skapa ännu mer lojalitet." Lojalitet är ju komplicerat inom marknadsföring? "Tja...Facebook har ju väldigt lojala användare."

Patrick Wallin, mediechef Mediacom.
"Bilar och vissa kapitalvaror kan bli duktigare på att nå rätt, intresserade, individer. Då kan man komma undan traditionell linjär-tv som tappat i effekt och i stället köpa media smartare med mer data och mer programmatiskt. För snabbrörliga konsumtionsvaror är det avsevärt svårare. Hela deras affärsmodell går ut på att nå många till en låg kostnad. Just nu knakar det i den affärsmodellen när kostnaderna sticker iväg för tv. Och det är därför som utomhus och radio ökar kraftigt just nu. Visst funderar man på online men det är splittrat på för många plattformar och för många enheter som man måste anpassa budskapet efter plus att man måste sprida pengarna."

Fredrik Hallberg, konsult Kapero.
"Steg ett är att ha probleminsikt, att det som finns inte fungerar bra. Men om vi accepterar det här, hur löser vi då problemet? Eftersom du bara har 0,25 sekunder på dig kan du inte lägga loggan i slutet av videoklippet. Vad du i princip kan kommunicera är en skylt med logga. Punkt. Med ett länge klipp är risken att inte många ser budskapet. Är du ett känt varumärke behöver det här inte vara fel. För våra hjärnor primas. Om jag säger "Gott, gotti gott gott" (känd tv-reklam från 1990-talet, red anm) börjar du tänka saker du inte tänkte innan. Exponeringen återaktiverar synapser i hjärnan. Men det kräver att det finns något uppbyggt innan. Ett helt nytt varumärke har det betydligt svårare."

Erik Modig, forskare Handelshögskolan Stockholm.
"Det finns en logisk i det digitala som gynnar marknadsledarna. De som är små och de okända aktörerna missgynnas när exponeringen av reklamen är sex sekunder. Om de kända stora aktörerna då får sin kategori att flytta över till det digitala – då tar de bort möjligheter för de mindre aktörerna att köpa sig till kännedom. Om man sedan får folk att flytta över till digitala köplösningar och system kan det innebära att teknikkostnaderna blir så stora att mindre bolag kan hantera det."

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.