Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Expressen-TV knyter tåg-avtal

Publicerad: 13 mars 2017, 07:52

Foto: Pressbild

Från och med onsdag kommer Expressen-TV och Dagens Industri TVs nyhetssändningar att visas på Arlanda Express-tågen.


Varje år åker 3,6 miljoner resenärer med Arlanda Express från Stockholms innerstad ut till flygplatsen. Tidigare har tågens tv-apparater visat nyhetssändningar från Handelsbankens EFN-tv, men från och med onsdag, 15 mars, tar alltså Expressen och Dagens Industris sändningar över tåg-tvn på både tåg och perronger. Ägare till kanalen är Moving Image.

– Vi har valt Expressen TV och Di TV för att vi vill höja helhetsupplevelsen på resan för våra tittare och resenärer samt erbjuda våra annonsörer en unik möjlighet att synas i en attraktiv och informativ kanal, säger Johan Fryksenius, partner på Moving Image

– Expressen TV jobbar redan med starka partners som CNN och Dagens industri, och Moving Image-Arlanda Express erbjuder en mycket intressant målgrupp. Expressen TV har ambitionen att vara Sveriges största nyhets-tv leverantör på digitala plattformar,säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen.

2,1 av de 3,6 miljoner resenärerna är affärsresenärer, något som gör avtalet eftertraktat för affärsnyhets-producenter.

– Dagens industris bevakning av börs, finans och internationella marknader gör oss till ett oumbärligt arbetsverktyg för beslutsfattare i näringslivet. Arlanda Express resenärer utgörs till 60 procent av affärsresenärer, det känns som en självklarhet - och samtidigt ett förtroende - att få förse dem med nyhetsuppdateringar och affärsnytta från Sveriges starkaste varumärke inom ekonomijournalistik,säger Lotta Edling, chefredaktör på Dagens Industri.

Innehållet i sändningarna kommer vara inrikes, utrikes, svenskt och utländskt väder, sport och nöje från Expressen TV, samt affärsnyheter från Dagens Industri.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.