Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Facebook ska visa hur digitala annonser driver fysisk försäljning

Publicerad: 8 mars 2016, 10:03

Hur påverkas fysisk försäljning av digital annonsering?

Foto: Unsplash.

Facebook utvecklar sin annonsplattform Atlas för att ytterligare stärka annonsörernas möjligheter. Nu ska det gå att mäta hur annonseringen påverkar den fysiska försäljningen.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringDigitala kanaler

Det kan vara svårt att veta hur digital marknadsföring påverkar försäljningen. Det vill Facebook försöka ändra på genom två nya funktioner på deras annonsplattform Atlas, skriver Adweek. Atlas är ett verktyg för annonsering hos fler publicister och sajter än bara Facebooks, och finns i dagsläget tillgängligt i en rad länder (dock ännu ej i Sverige).

Den första, Offline Actions, låter företag ladda upp egen försäljningsdata för att på så vis kunna se hur den utvecklas tillsammans med kampanjen. Funktionen är i första hand tänkt att attrahera retailkunder som har en stor del av sina intäkter från fysiska butiker. Genom att se hur försäljningen påverkas kan de lättare avgöra om kampanjerna ger önskad effekt.

Detta har tidigare varit möjligt för de som annonserar på Facebook. Nu finns möjligheten att jämföra för all typ av annonsering på Atlas-plattformen.

Den andra stora nyheten kallas "Path to conversion" och ska hjälpa annonsörer att förstå vilka desktop- pch mobilannonser som driver digital försäljning. Exempelvis kan den jämföra skillanden i effekt mellan två mobilannonser och en mobilannons följd av en på desktop.
– Det här ger insikter om hur riktiga människor - inte cookies - ser annonser över flera olika enheter, säger Facebooks annonschef Brian Boland till Adweek.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.